Part Two starter op i Kina
”Vores potentiale er ikke fuldt udnyttet endnu," siger Michael Stockfleth Coester, Brand Director i Part Two.”Vores potentiale er ikke fuldt udnyttet endnu.”
Michael Stockfleth Coester taler om Part Two, hvor han sidder som Brand Director på tredje år.
Foruden satsning på brandets store eksisterende markeder – Danmark, Norden, Benelux og Storbritannien – hvor der ifølge direktøren stadig er plads til at øge markedsandelene, er der nemlig lagt i støbeskeen til en spændende udvikling i Kina:
”På nuværende tidspunkt har vi åbnet tre Part Two-butikker med en lokal franchisepartner i Shenzhen uden for Hongkong, og planen er, at vi skal fortsætte med at åbne franchisebutikker i Kina.”
Og Kina-ekspansionen stopper ikke der:
”Mulighederne i Kina er store,” siger direktøren kort, inden han – under mildt pres – fortsætter.
Men – hvor store?
Store muligheder i Kina
”Rigtig store. Vi samarbejder med en kæde af stormagasiner i Kina, Rainbow, og deres plan er at åbne mindst 100 stormagasiner inden for de kommende år. Lige nu har de 45,” siger han uden at nævne en konkret betydning for Part Two af denne satsning.
Men der er en række udfordringer forbundet med at drage østover, understreger Michael Stockfleth Coester. Blandt andet er det ikke 100 pct. det samme varesortiment, man kan sælge i Shenzen som i Stockholm:
Grundig kollektionsforberedelse
”Vi har forberedt os grundigt med vores kollektioner. Selvom vi ikke vil lave en særlig kollektion til Kina, er der nogle ting, der er svære at sælge derude,” siger direktøren og tilføjer, at blandt andet høj luftfugtighed og i omegnen af 30 grader det meste af året i Shenzen ikke taler til fordel for det helt store salg af striktrøjer.
”Der er selvfølgelig nogle klimatiske forskelle. Men den største udfordring er at forstå kulturen og det mindset, de har derude. Det er meget anderledes end i Europa.”
Derfor har Part Two også slået sig sammen med en lokal partner, der varetager udbredelsen af brandet i Riget i Midten – det er den eneste måde at få succes i Kina på, mener Michael Stockfleth Coester:
”Man kommer kun igennem i Kina med den helt rigtige partner,” slår direktøren fast.
Ekspansion i Rusland udsat
Hvis man læser tilbage i IC Companys årsrapporter, kan man se, at Part Two også havde planlagt en ekspansion i Rusland i år. Men det må vente, siger Michael Stockfleth Coester.
”Rusland er på standby lige nu. Det er en beslutning, vi har taget, fordi vi som brand er nødt til klart at prioritere, hvilke markeder vi går ind på ,” siger han med henvisning til dels Kina og så endvidere Mellemøsten, hvor Part Two – også med en lokal franchisepartner – har åbnet butik i henholdsvis Dubai og Abu Dhabi.
”Planen er helt klart, at vi på sigt skal udvide i Mellemøsten med vores partner dernede.,” fastslår direktøren og suppleres af Nanna von Cotta-Schønberg, der er marketing manager i Part Two:
”De (franchisepartnerne, red.) har 100 pct. indblik i det lokale udvalg og markedssituationen. De ved, hvor der er interessante muligheder og kan udvælge en brandportefølje,” forklarer hun og fortsætter:
Grundig forberedelse
”Vores generelle strategi, hvis vi går ind på et marked, er, at der skal være en god business case i det. Det tager tid og penge. Vi går først ind, når vi har den rette partner. Vi skal have vores backup i orden.”
Af samme grund er kikkerten heller ikke indstillet på andre emerging markets, tilslutter Michael Stockfleth Coester sig:
”Vi har et stort potentiale i Kina, og så ville det være en fejl at sprede sig over en masse andre lande midt i det hele.”
Nanna von Cotta-Schønberg nikker, inden hun slutter:
”Det, der har været vigtigst i vores strategiproces er nok fokus. Det er vigtigt at holde fokus. fx på Kina vs. Rusland. Vi vil ikke skyde med spredehagl. Vi satser på Kina, og så gør vi det ordentligt. Vi er der, hvor vi skal være med vores produkt i dag. Vi har en skarp profil, nu skal vi bare ud og vise den frem på de rigtige markeder.”