Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Kina: Storstilet koncept skal få 430 mio. internetbrugere til at købe dansk design

Beioufeng. Smider du et .com bagefter, har du webadressen på et storstilet nordisk/kinesisk koncept, der skal få Kinas 430 mio. internetbrugere til at købe dansk design.
Beioufeng. Smider du et .com bagefter, har du webadressen på et storstilet nordisk/kinesisk koncept, der skal få Kinas 430 mio. internetbrugere til at købe dansk design.

Beioufeng. Det er kinesisk, og det betyder ’nordisk stil’. Smider du et .com bagefter, har du webadressen på et storstilet nordisk/kinesisk koncept, der skal få Kinas 430 mio. internetbrugere til at købe dansk design.

Det er nemlig online, der skal ageres, mener Mette Knudsen, der er dansk handelskonsul i Shanghai og således en del af samarbejdsgruppen omkring Beioufeng.com.

”Det er nu, det sker. Vi har lidt en fordel i Danmark, fordi de andre europæiske lande tilsyneladende endnu ikke har forstået vigtigheden af at have en onlineplatform,” siger Mette Knudsen.

Og det er på sin vis ikke så sært, at man ikke finder særlig mange udenlandske webshops i Kina – det er nemlig på nuværende tidspunkt forbudt for udenlandske virksomheder at have internetsider i landet.

Beioufeng.com laves fra Kina, det er finten, og har desuden dannet partnerskab med den kinesiske shoppingportal 360buy.com, som får vestlige giganter som Amazon.com og ASOS.com til at blegne. Med 15 mio. registrerede brugere, der gennemsnitligt lægger 145 dollars hver gang de trykker ’køb’, kunne 360buy.com i fjor fremvise en omsætning på 1,7 mia. dollar.

Beioufeng.com beskrives som et revolutionerende koncept, der skal promovere nordisk design – såvel mode som livsstil – til kinesiske forbrugere. Portalen åbner midt i oktober, og de første fire uger er dedikeret Danmark.

Beioufeng.com går nemlig uden om klassiske reklamekanaler som magasiner og plakater, men bringer til gengæld blandt andet et ugentligt e-zine, der hver gang stiller skarpt på et tema.

”Et nummer kommer fx til at handle om regnvejr. I Danmark har vi nogle ret unikke chikke gummistøvler, og i et land som Kina, hvor det regner cats and dogs, bliver de pæne italienske sko altså ødelagt, inden du når på arbejde,” forklarer Mette Knudsen.

Beioufeng.com får sin egen indgangsportal direkte på 360buy.com og således adgang til de 15 millioner brugere, der allerede handler her, men offline bliver også taget i brug i kampen om kunderne:

”Vi laver et modeshow med danske brands og har tænkt allerede fra september løbende at lave events i både Shanghai og Beijing,” siger konsulen, der forklarer, at ideen til Beioufeng.com opstod af frustration over et uigennemtrængeligt marked.

”Det er en ren videnskab at forstå de sociale medier herude. Du og jeg er vokset op med medier, hvor man bliver underholdt. Men her vil brugerne gerne selv være en del af det. Folk her vil gerne se sig selv på fotos, der er lidt exhibitionisme over det. Det skal man forstå som udefrakommende.”

Og så rammer skandinaver også ofte galt med en for stram æstetik på deres hjemmesider, kineserne holder nemlig mere af den let lirede stil, vi nok især kender fra japan:

”Der skal helst være smileys og hoppende bannere på hjemmesiden. Det er det, der sælger. Man kan se nogle sjove ting, hvis man surfer lidt rundt på – også velansete – kinesiske shoppingsites,” siger Mette Knudsen.

Derfor er der lagt mange arbejdstimer i at skabe den perfekte platform og dermed en flot ramme for de danske og nordiske brands.

Pladserne til den første testversion af Beioufeng.com, der går i luften i midten af oktober, er ved at være fyldt op – af brands som Rosemunde og Eva Trio. Men brænder du efter at komme med allerede i første omgang, kan du skynde dig at sende en mail til Mette Knudsen, på mettkn@um.dk, og så ellers krydse fingre.