Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Sommerpraktikanterne: Norse Projects

Mia Ingerslev Larsen (24) læser PBA i Fashion Design på KEA Design/Business. Som en del af sin uddannelse er hun nu i praktik på det danske herrebrand Norse Projects.
Mia Ingerslev Larsen (24) læser PBA i Fashion Design på KEA Design/Business. Som en del af sin uddannelse er hun nu i praktik på det danske herrebrand Norse Projects.

Mia Ingerslev Larsen (24) læser PBA i Fashion  Design på KEA Design/Business. Som en del af sin uddannelse er hun nu i praktik på det danske herrebrand Norse Projects. Her er hendes beretning.

”Mia, der er knapmøde nu med en leverandør, hvis du vil være med?”

Knapmøde? Den havde jeg ikke lige hørt før. Så selvfølgelig ville jeg gerne med, for at se hvordan sådan noget foregår. Det var min anden dag i praktik hos Norse Projects, der blev startet i 2004 af Anton Juul, Tobia Sloth og Mikkel Grønnebæk. Senere på dagen var der møde med en hang tag og label leverandør. Begge havde sat de kommende trends på dekorative sider i mapper, som man kunne kigge i og udvælge.

Samme uge var der kollektionsmøde, hvor SS12 blev gennemgået, hvor alle, lige fra designerne til dem der står for salg, var med, for at vurdere kollektionen på alle planer – både designmæssigt og salgsmæssigt. For mig var det interessant at lytte med, og grundet min uddannelse, hvor vi får en forståelse for hele værdikæden, kunne jeg følge med og forstå de fleste af de overvejelser, de gjorde sig.

Så selvom jeg i starten, dengang jeg startede på designteknolog uddannelsen for snart 3 år siden, syntes det var knap så fantastisk, at vi også skulle lære om markedsføring og produktion – for det var jo det kreative, jeg var kommet for – er jeg, efterhånden som uddannelsen er skredet frem, blevet glad for at have de ekstra dimensioner med.

Og det med at lytte med fra sidelinjen, observere og suge indtryk til sig, lærer man mindst lige så meget af, som man gør af de mere konkrete opgaver, man bliver sat til. For der sker en del på et sted som Norse Projects.

Og med hensyn til opgaver varierer det en del. Det er lige fra at klippe stofprøver ud til materialebøger, som skal med på messerne, til at researche på detaljer og komme med design idéer til accessories og tekstilprint. Det giver mig også et meget godt billede af, hvordan det er at være designer i den virkelige verden – der er både sjove og mindre sjove, men nødvendige, opgaver der skal laves.

Desuden får jeg også et indblik i, hvordan det er at arbejde som designer for andre – at man ikke altid helt selv kan bestemme, sådan som man er vant til i sine skoleprojekter, eller som jeg så det i min praktik på designteknolog uddannelsen, hvor designeren selv stod for det hele. Men det kan også være en styrke at være flere om det, da man derved får forskellige synspunkter med i sine overvejelser.

Det jeg konkret har haft mest brug for, som jeg har lært via min uddannelse, er de forskellige dele i en designproces, samt Adobe programmerne Photoshop og Illustrator til henholdsvis mit researchmateriale og til illustrering af mine idéer til accessories, samt til tekstilprint. Og så som nævnt, forståelsen for hele værdikæden.

Som supplement til de kvalifikationer jeg har tilegnet mig via min uddannelse, skal jeg i løbet af min praktik også lære at bruge måleskemaer i forbindelse med produktion – altså tjekke målene på alle leder og kanter af en prototype fra produktionsstedet – hvilket ikke er noget, jeg har fået indgående kendskab til via min uddannelse, men som designerne på Norse Projects synes er vigtigt, at jeg får med på min videre færd.

Og så laver jeg da også kaffe af og til. Men det er nu mest for min egen skyld.