Kudibal: Alternativt modeuge-showroom hitter hos indkøberne
Denne sæson droppede danske Kudibal messefælleskabet til fordel for en dobbeltdækker-veteranbus foran Forum, og det var et hit, fortæller designer Dea Kudibal.Denne sæson droppede danske Kudibal messefælleskabet til fordel for en dobbeltdækker-veteranbus foran Forum.
”Alle gør det samme hver sæson, selvom vi praler med, vi er så kreative. Den tanke havde ligget og ulmet et stykke tid, og så bestemte vi os for at gøre noget anderledes. Vi lejede en gammel bus, byggede den om og fik lov at Frederiksberg Kommune til at stille den op på en parkeringsplads,” fortæller Dea Kudibal, designeren bag og ejeren af Kudibal, til FashionForum.dk.
Og der blev taget godt imod bussen, fortæller designeren.
”Vores eksisterende kunder var informeret forud for messen. De synes, det var en god ide. Det var meget nemmere at skabe Kudibal-stemning dér end på messen,” siger Dea Kudibal og tilføjer, at placeringen væk fra messegange og nabostande oven i købet havde den herlige sideeffekt, at kunderne blev længere hos Kudibal.
”Vores store kunder, fx Bahne og Magasin, plejer bare lige at komme forbi og sige hej, men de blev der næsten en time denne gang. Vi serverede sushi og champagne på bussens førstesal, og rent kundeplejemæssigt har det været rigtig, rigtig godt.”
Og placeringen havde også den fordel, at nysgerrige frederiksbergborgere kunne komme forbi og se varerne, hvor modemesserne almindeligvis er lukket land for slutbrugerne.
”De kom ind og så, og det var så fedt. De glæder sig til februar,” siger en fornøjet Dea Kudibal.
Omvendt var der i sagens natur færre indkøbere, der tilfældigt lagde vejen forbi Kudibal, fordi de så et blafrende tørklæde fra nabostanden og lod sig besnære.
”Ulempen var selvfølgelig, at vi gik glip af de nye kunder, der går rundt på messen og så dropper forbi, men det var altså eneste ulempe,” siger designeren, der kan melde om – om ikke flere nye ordrer så dog en markant fremgang i ordrestørrelsen hos de eksisterende kunder:
”Ordrerne er blevet mellem 20-25 pct. større denne sæson sammenlignet med i februar, og der skal man altså huske på, at vi typisk sælger flere tørklæder til efterårssæsonen,” forklarer Dea Kudibal, der mener, at fremgangen hænger sammen med, at Kudibal har føjet mere og mere beklædning – overdele – til sortimentet på det seneste.
”Vi er gået mere ind i tøjet, og det har vi kæmpesucces med.”
Spørger man Dea Kudibal, hvad planen er til februar, vil designeren endnu ikke løfte sløret for, om den står på messestand, veteranbus eller noget helt tredje. Men en standard messetilstedeværelse skal man nok ikke forvente:
”Lige nu er vi i kreativ tænkeboks. Men jeg lover, at vi kommer igen med noget helt unikt. Det er bare stadig hemmeligt.”