Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Soulland SS12

Soulland fremviste blomstrede skjorter i et ellers hjemmevant miljø, der fungerer præcis som det skal.
Soulland fremviste blomstrede skjorter i et ellers hjemmevant miljø, der fungerer præcis som det skal.

Det har været et godt år for Soulland. Dels har de oplevet en vækst på 30 pct. indenfor de sidste seks måneder, dels har der været nomineringen til DANSK Fashion Awards og sidst, men ikke mindst, har Silas Adler haft æren af at tegne det ene af de nye modefrimærker, der blev lanceret onsdag formiddag – samme dag som showet.

Arbejdet med frimærkerne havde inspireret Silas Adler til kollektionen, der går under navnet ”Postmodern”, og som blev fremvist i den smukke gård hos Post Danmark. Kollektionen er en blanding af de vante Soulland-dele tilsat et – for mænd – temmelig vovet blomsterprint med roser: Enten i røde og lyserøde nuancer eller i sort og hvid. Det holdes i det sikre univers, men med udskejelser og nytænkninger.

Farvepaletten var endda også inspireret af Post Danmark. Røde (og bordeaux), blå, sorte og hvide nuancer spillede sammen med indslag af lys gul (Post Danmarks logofarve) og en enkelt mintgrøn på en buks. Overtøjet er bestemt en Soulland-signatur, og både college-jakker med kontrasterende paneler, eller med ærmer i andre farver eller materialer (en sort med læderærmer udmærkede sig) fungerede flot og tætsiddende, mens frakkerne er posede. Bukser med elastik i ben og talje kan undertegnede have svært ved at forstå æstetikken bag, men de passer godt til Soullands målgruppe og ligger sig op af dem Wood Wood præsenterede ved deres show i Berlin.

Der var leget lidt mere med udtrykket i denne kollektion, og referencen til postuniformer og de gamle postsweaters var ikke så overskyggende, at det blev tungt. Blomsterprintet hjalp i den grad med til dette. Det er ikke uvant for Soulland at lave tøj, der kræver noget af sin bærer, tænk bare på de store ponchoer, der tidligere har været i kollektionerne.Men der er forskel på en poncho og på et sæt i sart printede roser. De råber lidt op, ja, men på en eller anden finurlig måde formår Silas Adler at designe blomsterprintet herretøj, der hverken skriger for feminint eller for maskulint – og det er faktisk rigtig fint. For hvor en del af Soullands tøj passer godt til gadens drenge, er det skarpt og modigt design at introducere noget der, alt andet lige, er lidt blødere i udtrykket. Og lur mig, om ikke de selv samme gadens drenge kunne hoppe i en blomstret skjorte, når der står Soulland i nakken. Man kan da i hvert fald håbe, for de var absolut et kærkomment og farverigt afbræk i de ellers meget mørke (men fine) herrekollektioner, der har været vist indtil videre.

[[addon]]
Soullands sløjfe-logo var broderet på sweaters og var en god måde at arbejde med broderiet på, ligesom bikerjakkerne med lynlåse er sikkert udført.

Soullands sko er et kapitel for sig (sko-kollektionerne er steget 100 pct. i omsætning hver sæson siden starten i 2008), og er fremragende. Et enkelt sølvfarvet par affødte flere løftede øjenbryn på første række, men da de blev introduceret i en brunlig skindudgave, var der tale om et moderne københavnertake på en loafer. Lave støvler med detaljer på snuden gør Soulland glimrende, og de er en videreudvikling af sko fra tidligere sæsoner, men i nye fine farver – især de blå fungerede godt.

Om Soullands massive succes og vækst fortsætter må de næste par sæsoner vise, men det er en kollektion der vil tilfredsstille de allerede omvendte – og som helt sikkert også kan fange nye tilhængere.