Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Tøjbranchen er vækstklar til modeugen

Forud for den internationale modeuge melder dele af den danske modebranche, at de er ved at komme ovenpå.
Forud for den internationale modeuge melder dele af den danske modebranche, at de er ved at komme ovenpå.

Når den danske tøjbranche i næste uge samles til sommerens udgave af den internationale modeuge i København, kan det ske med en fornyet optimisme. Det skriver epn.dk. I hvert fald viser en ny analyse, at dele af branchen ser ud til at være kommet ovenpå efter en ellers hård periode under finanskrisen.

Revisions- og rådgivningskoncernen Deloitte har netop gennemført en analyse af udviklingen i den danske tøjsektor – både detailleddet og producenterne. Analysen er baseret på 2010-regnskaber aflagt frem til juni.
Færre i risikozonen

Konklusionen lyder, at flere selskaber atter har sorte tal på bundlinjen efter to-tre år med underskud og krisetegn i dele af branchen. Hos tøjleverandørerne havde 69 pct. overskud i fjor – mod 62 pct. året før.

"Tyskland og Sverige er to vigtige markeder for den danske tøjeksport. Den økonomiske fremgang i de to lande gør, at afsætningen stiger og dermed styrker den danske branche. I de første tre måneder her i 2011 er tøjeksporten steget med 16 pct. i forhold til samme periode året før. Alene for Tyskland var væksten på 23 pct.," siger statsaut. revisor Peter Kvistgaard Toft fra Deloittes Branchegruppe Tekstil.

Hos butikkerne i den hjemlige detailhandel, som afsætter tøj til forbrugerne, var antallet med overskud på 61 pct. i fjor, mens kun ca. halvdelen tjente penge i 2009.

Deloitte hæfter sig i analysen også ved, at antallet af konkurser i detailhandlen er faldende:

"Der vil fortsat være flere konkurser end før finanskrisen, selvom det går fremad. Det virker dog som om, at det er de rigtige, som går konkurs, da færre virksomheder har en presset økomomi og er i risikozonen. De store kædebutikker vil fortsat kæmpe hårdt om markedsandelene," mener Peter Kvistgaard Toft.

De små mærker er væk
Brancheforeningen Dansk Mode & Textil har opgjort, at før finanskrisen var der ca. 1.200 danske tøjmærker. I fjor kom tallet ned på 800 danske brands. Især de helt små mærker og virksomheder er forsvundet.

Deloitte mener dog, at konsolideringen med opkøb, sammenlægninger, samarbejde og fusioner må fortsætte i tøjbranchen.

"Trods de positive tegn i branchen tager det et stykke tid, før den er helt ovenpå igen. Men en fortsat positiv udvikling i eksporten og privatøkonomien vil bidrage positivt," mener Peter Kvistgaard Toft, Deloitte.

Netop størrelsen på selskaberne er ifølge analysen afgørende for at kunne ekspandere med eksport ud over de nuværende 10 største markeder. Blandt markederne med oplagte muligheder for vækst er flere lande i Østeuropa og Asien.

Kilde: epn.dk