Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modeugens aktører: Jan Busch Carlsen

FashionForum.dk sætter fokus på en række forskellige mennesker, der på hver sin vis deltager i, oplever og står for modeugen.
FashionForum.dk sætter fokus på en række forskellige mennesker, der på hver sin vis deltager i, oplever og står for modeugen.

Copenhagen Fashion Week SS12 står for døren, og det betyder travlhed for modebranchen. FashionForum.dk sætter i serien ”Modeugens aktører” fokus på en række forskellige mennesker, der på hver sin vis deltager i, oplever og står for modeugen.

Jan Busch Carlsen er ejer og grundlægger af modemesserne CPH Vision og Terminal-2. Modeugerne er derfor de årlige højdepunkter oven på et stort stykke arbejde, og det er her, det skal sikres, at de udstillende brands, pressen og indkøberne har en god oplevelse – og køber godt ind af det skandinaviske design.

Hvordan forbereder du dig til Copenhagen Fashion Week SS12?

Da jeg er messearrangør, forbereder jeg mig et halvt år i forvejen; vi planlægger, hvilket udtryk messerne skal have og hvilke initiativer, der skal iværksættes for at fremme både Copenhagen Fashion Fairs og ikke mindst Copenhagen Fashion Week.

Hvordan deltager du i Copenhagen Fashion Week SS12?

Jeg møder gerne ind på messerne kl. 6 for at være sikker på, at alt vil forløbe, som det skal. Under arrangementerne taler jeg med presse og udstillere – jeg har sjældent et øjeblik for mig selv.

Hvordan ser dine dage ud under selve modeugen?

Jeg står op kl. 5 om morgenen for at være på mine messer kl. 6. I løbet af dagen og aftenen bruger jeg al min tid på at servicere mine samarbejdspartnere, presse og de udstillende brands. Normalt bruger jeg aftenen på at spise med samarbejdspartnere, og jeg går hjem omkring midnat for at kunne gentage samme rytme dagen efter. Jeg forsøger at få tid til enkelte shows i løbet af modeugen, men det er ikke altid, det lykkes. Jeg prioriterer at tale med indkøberne, pressen og mine udstillere, da deres succes og vores service over for dem er det vigtigste.

Hvad forventer du at få ud af Copenhagen Fashion Week SS12?

Jeg håber og tror, at krisen snart er ovre. Jeg forventer derfor, at vores udstillere får rigtig mange spændende kunder og kontakter, som de kan bruge fremadrettet. Det er jo blevet gjort gratis for professionelle indkøbere at besøge messerne, så dette burde give butikkerne et større incitament for at besøge messerne.

Hvad ser du mest frem til ved Copenhagen Fashion Week?

Vores egne shows (trendshows, red.) CPH Vision og Terminal-2. Jeg ved, at Grenaa & Buchhard (Kim Grenaa og Uffe Buchhards virksomhed, red.) og vores eget team gør alt for at overraske og forhåbentlig imponere.
Og så glæder jeg mig til mit hjertebarn, Designers Nest-konkurrencen, som jeg bruger meget tid igennem hele året på for at forbedre konkurrencen mellem de nordiske designskoler. Den har opnået stor international bevågenhed med dækning af alle de internationale magasiner så som Vogue, Sportswear International, WGSN. etc. Det er jo noget der forpligter; jeg ønsker at øge bevågenheden omkring de nye designspirer, der kommer ud fra de nordiske skoler. Det er vigtigt, hvis nordiske designere i fremtiden skal have en placering blandt de internationale designere. Det nytter ikke at hvile på laurbærerne, som det så ofte er sket før.

Hvad betyder modeugen for din virksomhed?

Modemesserne CPH Vision og Terminal-2 er bygget op omkring de to årlige modeuger i København. Vores succes kommer kun, hvis alle vores samarbejdspartnere har succes. Når de danske og skandinaviske modehuse har succes i København, smitter det også af på modemesserne. Teamet bag modemesserne CPH Vision og Terminal-2 arbejder året rundt på at gøre opmærksom på Copenhagen Fashion Week i udlandet, og vi har en vision for byen, som der skal arbejdes benhårdt for at nå.