Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

E-handel: Hver sjette returvare kan ikke gensælges

Efter megen tovtrækkeri er det, der tidligere i år blev kaldt en potentiel bombe under webhandlen, nu en realitet.
Efter megen tovtrækkeri er det, der tidligere i år blev kaldt en potentiel bombe under webhandlen, nu en realitet.

Efter megen tovtrækkeri er det, der tidligere i år blev kaldt en potentiel bombe under webhandlen, nu en realitet.

EU-Parlamentet har nemlig netop vedtaget, at det fremadrettet påhviler webbutikkerne at tilbagebetale den fulde pris for både fragt og indkøb, allerede når en returvare er afleveret på posthuset – og altså inden butikken har modtaget varerne tilbage.

Alt for dårlig stand
”Det betyder, at butikkerne i værste fald køber katten i sækken. Vi har lavet en rundspørge blandt danske webbutikker, der peger på, at 5-10 pct. af de varer, butikkerne får retur er i så dårlig stand, at de ikke kan sælges igen,” siger Anne Billing, der er talskvinde og webredaktør i FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, som repræsenterer e-butikkerne i Danmark.

Anne Billing tilføjer, at tallet i visse butikker når helt op omkring 20 pct. returvarer, der ikke kan sættes til salg igen.

Returnerer beskidt tøj
”Det sker jo allerede i dag, at kunder fx returnerer beskidt tøj, som vi også ser det i de fysiske butikker. Vi er bange for, at det her animerer til mere svindel, end vi allerede ser.”

For når først pengene er tilbagebetalt til kunden, påhviler bevisbyrden nemlig butikkerne, og her kan det være svært at stille noget op med en returneret kjole, der lugter af fest og røg, forklarer webredaktøren:

”Det er meget svært at tage sagen videre, når man (som webbutik, red.) modtager beskadiget tøj retur. Det betyder, at de omkostninger, det her direktiv medfører for butikkerne, i praksis pålægges de gode, lovlydige kunder,” siger Anne Billing.

Forslag: 3-4 dage
I FDIH havde man derfor gerne set, at pengene først skulle betales, når varerne var nået tilbage til butikken:

”Vi går selvfølgelig ind for, at det (tilbagebetalingen, red.) sker inden for rimelig tid, vores forslag lyder på 3-4 dage efter varen var modtaget retur,” siger Anne Billing.

Foruden vedtagelsen af, at pengene skal retur, inden varen er kommet det, var ligeledes to centrale punkter til debat ved Europa-Parlamentet nyligt overståede forhandlinger. Nemlig dels, hvorvidt webbutikker i de enkelte EU-lande skulle være forpligtet til at levere til hele EU – dette blev ikke vedtaget – og hvorvidt fragtomkostningerne ved returnering til webbutikker skulle hvile på kunde eller handlende.

Intet nyt under solen
Ej heller på dette punkt fører direktivet ændringer med sig – webbutikken har stadig udelukkende pligt til at betale for den fragt, kunden i første omgang havde udgifter til ved købet. Kunden skal således fremover selv afholde portoudgifter ved returnering.

”Det, der er vedtaget, er i princippet en harmonisering af nogle regler, vi allerede har i Danmark. På disse to punkter er den væsentligste ændring, at vi nu kan konkurrere på mere lige fod med de øvrige EU-lande,” forklarer Anne Billing med henvisning til det faktum, at danske forbrugerrettigheder som udgangspunkt er bedre end reglerne i mange andre EU-lande.

Afslutningsvis understreger Anne Billing, at slaget om returomkostninger endnu ikke er tabt.

”Reglerne træder i kraft i 2013, og et direktiv er jo kun så fast, at det kan erstattes med et nyt og bedre inden da. Så vi har to år til at påvirke forhandlingerne og indsamle statistik, der støtter vores sag. Løbet er ikke kørt endnu.”

LÆS OGSÅ:

Bloomingdale’s og Macy’s åbner for netsalg til Danmark

Mobiltelefonen bliver dit Dankort