Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Tilgængelighed er afgørende for bæredygtigt salg

Modevirksomheder får svært ved at sælge bæredygtigt tøj alene på budskabet om socialt ansvar.
Modevirksomheder får svært ved at sælge bæredygtigt tøj alene på budskabet om socialt ansvar.

Modevirksomheder får svært ved at sælge bæredygtigt tøj alene på budskabet om socialt ansvar. Det siger Esben R. Pedersen, som er lektor for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på Center for Corporate Social Responsibility ved CBS.

Esben Pedersen opstiller tre kriterier for, hvad man skal have tænke på, før man implementerer bæredygtighed:

•    Bæredygtighed kan ikke stå alene
•    Bæredygtighed skal være tilgængeligt
•    Skab troværdighed

Bæredygtighed kan ikke stå alene
Bæredygtighed er kun én af mange faktorer, der påvirker forbrugernes valg. Modevirksomhedernes markedsføring og branding skal derfor, ifølge Esben Pedersen, ikke kun handle om bæredygtighed. I stedet skal virksomhederne f.eks. fokusere på linket mellem bæredygtighed og sundhed i deres strategiske salgsargument.

”Forbrugerne er meget følsomme omkring, hvad de putter i munden og på kroppen. Det gælder bl.a. børnetøjsmarkedet, hvor danske mødre generelt er optagede af deres børns sundhed,” fortæller Esben Pedersen til FashionForum.dk og understreger:

”Emotionelle budskaber, som har relation til forbrugerne selv, er derfor et vigtigt parameter i salg af bæredygtighed, hvis man vil nå et bredere publikum.”

Bæredygtighed skal være tilgængeligt
Danske forbrugere er ofte vanedyr, når det kommer til, hvor de køber deres tøj. Derfor skal forretninger gøre det så nemt som muligt for forbrugerne at handle bæredygtigt, siger Esben Pedersen.

Det betyder:

•    Det bæredygtige tøj skal være placeret synligt i butikken.
•    Kollektionen skal designes i flere varianter, så der er rigeligt at vælge mellem.
•    Prisen skal ligge nogenlunde på niveau med butikkens andre tøjpriser.
•    Tøjet skal være tilgængeligt der, hvor forbrugerne i forvejen handler.

Esben Pedersen fremhæver den unge generation, ’den såkaldte brandgeneration’, som et billedet på sidstnævnte tendens:

”De unge i storbyerne går meget op i mærkevarer. Derfor skal de unge forbrugere nås i de allerede etablerede mærkevarebutikker og med en stil, som følger brandets image og tidens trend,” forklarer han.

En anden platform, hvor modevirksomhederne bør gøre deres bæredygtige tøj mere synligt er på butikkens hjemmeside – rent teknisk – fortæller Esben Pedersen og uddyber:

”Spørg forbrugerne om deres præferencer, når de opretter sig som bruger på sitet. Hvis brugeren da har præferencen ’etik’, så sæt sitet op til at præsentere bæredygtigt tøj som det første på hjemmesiden. På den måde behøver forbrugerne ikke være aktive for at handle bæredygtigt.”

Skab troværdighed
gennem Facebook
Esben Pedersen ser en generel mistillid blandt de danske forbrugere, og her skal de sociale medier i brug, mener han:

”Forbrugere stoler mest på andre forbrugere, og virksomhedernes egne promoveringer er derfor ikke altid nok til at skabe troværdighed omkring deres bæredygtige produktion,” siger Esben Pedersen og fremhæver afslutningsvis de sociale medier som en mulig løsning:

”Facebook og Twitter etc. er oplagte muligheder for modevirksomheder til at få forbrugerne til at tale sammen – og det er her påvirkninger sker.”

LÆS OGSÅ:

Bæredygtige forbrugere ved ikke, de køber miljøvenligt

Jackpot – Bæredygtig markedsføring betaler sig ikke

Etiske forbrugere skal findes i udlandet