Kinesere bakker op om DK Company
Kinesisk tekstilselskab skyder dyre penge i forsøget på at få DK Company på børsen. Det skriver Business.dk.
Der er kinesiske yuan på vej til den jyske hede, efter at Donshen Textile Ltd. i sidste uge købte Smartguy.dks aktiepost i den krakkede Bonusbanken. Dermed er Smartguy.dk ude af kampen om at overtage bankens børsnotering, og DK Company står nu til en sejr på den afgørende generalforsamling.
Det Hong Kong-baserede selskab har kontakt til DK Company ad flere veje. Medejer Kasper Phillipsen har en fortid i Donshen Textile, hvor han arbejdede, inden han skiftede til netop DK Company. En kontakt DK Company blandt andet har nydt godt af i forbindelse med etableringen af en strikfabrik og et handelskontor i Kina.
"Forbindelsen opstod igen, da vi købte Kello, som de leverer til. Da opstod dialogen igen, og vi fortalte, at vi forsøger en børsnotering, og det ville de meget gerne være med i," siger Jens Poulsen, adm. direktør i DK Company.
Kinesernes køb af Smartguy.dks aktiepost betyder, at DK Company reelt står uden konkurrent i kampen for at overtage Bonusbankens børsnotering. Men det var en dyrtkøbt håndsrækning. Mens DK Company købte sine aktier for 30 øre per styk, kostede aktierne 75 øre, da kineserne købte.
Det gav samtidig en lyngevinst for Smartguy.dk på små 2,1 mio. kr. på én dag. Det svarer til et afkast på 134 pct.
"Jeg har aldrig hørt om dem før. Men vi fik et bankgaranteret tilbud fra en stor dansk bank, og det tog vi imod," siger Nicolai Kærgaard, adm. direktør i Smartguy.dk
Sidste uges overraskende børsdrama var kampen om Bonusbankens børsnotering, der står tilbage som en hul skal efter bankens krak. Det midtjyske tøjselskab DK Company forsøger at overtage bankens plads på børsen ved at købe sig ind i banken og overtale de resterende aktionærer til at være med i DK Company fremover.
Dramaet begyndte, da DK Company bød på den største aktiepost blot for at blive overbudt dagen efter af internetselskabet Smartguy.dk. DK Company endte dog med at få fat i den største aktiepost på 24 pct. mens Smartguy.dk købte 14. pct.
Det er de 14 pct., kineserne nu har købt.
Kilde: Business.dk