Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Benedikte Utzon: Århus-åbning er del af stor udvidelsesstrategi

FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.
FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.

Først gjorde Ganni det. Så gjorde Benedikte Utzon og By Malene Birger det. Siden gjorde Bitte Kai Rand og Wood Wood det, og nu følger også Designers Remix trop. – I rækken af danske brands, der lige nu satser på butik i Århus, selvfølgelig.

Det seneste halve år har bragt en lang række århusianske butiksåbninger med sig, de danske midtersegment-brands satser storstilet på Smilets By. FashionForum.dk ser nærmere på, hvad der driver strømmen mod den jyske hovedstad.

Benedikte Utzon førte an i strømmen mod Århus og åbnede allerede i november i fjor butik i Guldsmedegade – samme adresse som både Bitte Kai Rand og Wood Wood har åbnet på i øvrigt. Og selvom ekspansionen i det jyske for Benedikte Utzon er en del af en større nordisk udvidelsesstrategi, er der ikke desto mindre en god grund til, at man er begyndt med Århus, fortæller Morten Langsted, salgs- og retailmanager i Benedikte Utzon, til FashionForum.dk:

”Benedikte er selv fra Århus, og det er en drøm for hende at åbne der. Det viste sig at fungere med retail i København (Benedikte Utzon åbnede egen butik i København i februar 2010, red.), derfor er det oplagt at næste skridt bliver Århus, det er trods alt Danmarks næststørste by.”

Lave huslejer lokker
Morten Langsted understreger, at krisen – og de lavere huslejer, der fulgte i kølvandet – har været en stor del af grunden til, at man satser på Århus netop nu:

”Det handler om timing. Huslejerne er væsentligt billigere nu end for to år siden. Det betyder, at det ikke er ligeså dyrt og risikabelt at ekspandere nu, som det var for to år siden. Da var huslejerne tre gange højere,” siger han.

Der er imidlertid en klar forskel på kundernes shoppevaner i henholdsvis hovedstaden og Århus, siger Morten Langsted:

”Folk, som kommer i butikken i København, er meget mere impulsive i deres shopping. Når de finder noget, de kan lide, køber de det straks. I Århus bliver der tænkt mere over det, inden man køber,” forklarer han og tilføjer straks, at de flere turister i København selvfølgelig er medvirkende til det højere salg.

Århusianere tænker over tingene
”De har jo i sagens natur kortere betænkningstid. Men i Århus tænker man altså mere over, hvad man bruger sine penge på.”

For Benedikte Utzon er det en klar strategi at bruge de kommende år på nordisk ekspansion:

”Vi vil gerne have fire-fem egne butikker i Danmark og også gerne butikker i Stockholm og Oslo,” siger han, inden han slutter:

”Der er stort potentiale for Benedikte Utzon. Både i Danmark og i de skandinaviske hovedstæder.”
 
LÆS OGSÅ:

Wood Wood: Århusianerne er cool nok

Bitte Kai Rand: Århus er en succeshistorie