Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Al magt til Danish Beauty Award

Selvom fem år på bagen ikke er meget, er Danish Beauty Award allerede blevet en grand old lady i branchen.
Selvom fem år på bagen ikke er meget, er Danish Beauty Award allerede blevet en grand old lady i branchen.

I dag mødes 650 ping’er til middag og awardshow i Tivoli Congress Center, når skønhedsbranchen for femte år i træk fejrer sig selv ved Danish Beauty Award.

Og selvom fem år kun giver en meget ung pige, er Danish Beauty Award allerede blevet en grand old lady i branchen. De første år var en vunden Danish Beauty Award knap nok noget, man brugte i sin markedsføring.

Den logo-stjerne, som det giver producenten ret til at bruge på sit produkt, var ikke at se mange steder. I dag bruger både de nominerede og vinderne den i stort omfang, og det er blevet et magtfuldt markedsføringsredskab.

Danmark manglede en Beauty Award
Danish Beauty Award blev da også skabt til dette. Nina Kluge fra Fagbladet Kosmetik og Anne-Dorte Mathiesen fra Brancheforeningen SPT fik idéen, da de efter eget udsagn undrede sig over, at alle andre lande havde mindst en award på skønhedsområdet, mens Danmark glimrede ved sit fravær, og derudover fordi skønhedsbranchen altid kun fik negativ omtale i dagspressen.

Enter Danish Beauty Award, som skal skabe fokus på de gode produkter og give de gode produkter mulighed for at brande sig selv yderligere og skabe hype om deres produkter.

Er vinderne af Danish Beauty Award så altid de bedste produkter? Det er jo utopi at sætte en ultimativ standard op at måle et skønhedsprodukt efter, men der er ingen tvivl om, at de 13 dommere er udvalgt blandt Danmarks fremmeste mennesker på området, og at produkterne er nøje udvalgt og afprøvet.

Produkterne bliver udvalgt efter mange kriterier, blandt andet markedsføring, design, branding, performance, ingredienser osv. Så den samlede bedømmelse skal spænde vidt og tage alle disse elementer med.

En lang proces
Det er da også en lang proces at blive enige. De går i gang med processen igen lige efter sommerferien, og dommerpanelet mødes første gang i december. Derefter har de så et halvt år til at blive enige inden næste års Danish Beauty Award i maj.

Hudpleje skulle efter sigende være det sværeste for dommerne at blive enige om. Alligevel lykkes det hvert år at blive enige, selvom bølgerne efter sigende kan gå højt til dommermøderne.

For branchen er Danish Beauty Award blevet en vigtig begivenhed. Det er blevet et magtfuldt markedsføringsredskab, og den lille logo-stjerne har fået stor indflydelse på de fem år, den har eksisteret.

Men hvad kan man som forbruger så bruge sådan en prisuddeling til? På samme måde som en Oscar ikke er en garanti på en god filmoplevelse, så kan en award aldrig være en garanti for noget son helst. Men det er en god måde at skabe positiv opmærksomhed om nogle spændende nye produkter på, og det giver et interessant pejlemærke at shoppe efter i en verden, hvor vi ellers er henvist til allergi- og miljømærker, der ikke siger meget om performance, design og brand.