Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tysk messefald til fordel for CPH KIDS

Tyske Bread & Butter Youngstars har drejet nøglen om, og det får flere indkøbere til København.
Tyske Bread & Butter Youngstars har drejet nøglen om, og det får flere indkøbere til København.

Berlinermessen Bread & Butter havde til sommer planer om at udvide med en børnetøjsmesse, Bread & Butter Youngstars, men nu er planerne skrinlagt – for interessen fra udstillerne har slet ikke været stor nok.

Herhjemme går børnetøjsmesserne dog strålende. CPH Kids, der første gang afholdt messe under modeugen i februar 2010, har modsat tyskerne oplevet stigende interesse fra børnetøjsudstillerne:

”Vi kommer til at have flere udstillere end nogensinde,” siger Lone Holm, der for knap to år siden stiftede messen CPH Kids og sidder som direktør i foretagendet. I vinter havde 72 udstillere købt stand på messen.

Overraskende aflysning
Det kom bag på hende, at Bread & Butter Youngstars måtte droppe sommermessen, for det tyske forbrug har faktisk været hurtigere på benene igen end den danske:

”For mig er det overraskende, fordi den tyske økonomi faktisk går godt. Det er mærkeligt, når en så stor spiller trækker et forslag tilbage,” siger hun.

Selvom hun bestemt bød en tysk børnetøjsmesse velkommen, er hun ikke i tvivl om, at det kan skabe øget interesse for de københavnske messer, at den tyske måtte bukke under.

”Det betyder nok flere indkøbere på vores messe. Vi ser det klart som en mulighed, at de, der kommer fra udlandet og ville være taget til Berlin, nu tager til København i stedet for. Måske er der endnu flere, der lægger vejen forbi,” siger hun.

Ingen indflydelse på udstillerantal
Hun fortæller, at de udstillere, der har været på CPH Kids hidtil også typisk er at finde på Playtime-messen i Paris, på messen Kleine Fabriek i Amsterdam og på Bubble-messen i London.

”De, der booker stand hos os, gør det nok uanset, om der er en messe i Berlin eller ej. Men det kan måske trække nogle spændende købere til Danmark, fordi mulighederne er blevet indskrænket. På den måde er det klart en fordel for os.”

Og selvom det ikke er på udstillersiden, CPH Kids kommer til at mærke den bortfaldne berliner, er interessen stadig stigende også fra mærkernes side. Således forventer Lone Holm en stigning i antal udstiller på ca. 20 pct.:

”Vi er jo stadig i opstartsfasen, men vi kommer i hvert fald op på 95 udstillere denne gang. Vi er nye og ikke kæmpestore, men interessen er større end nogensinde før,” slutter hun.

Læs også:

Berlin dropper planer om børnetøjsmesse

Mere bæredygtigt tøj på børnetøjsmesserne