Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Spon Diogo: Vi er flyttet af private årsager.

Spon Diogo har rykket basen til Berlin. Grundlægger Rui Andersen Rodrigues Diogo fortæller om beslutningen.
Spon Diogo har rykket basen til Berlin. Grundlægger Rui Andersen Rodrigues Diogo fortæller om beslutningen.

Spon Diogo har siden deres grundlæggelse i 2008 vakt opsigt på den danske modescene. Med deres stringente og minimalistiske designs i den dyrere ende af markedet har de hele tiden gået efter udlandet – hvilket i marts resulterede i, at de rykkede til Berlin. FashionForum.dk har taget en snak med Spon Diogo, der fortæller om flytningen, internationale drømme og den danske forbruger. 

”Vi flytter først og fremmest af private årsager. Vi har haft udlængsel siden første dag vi mødtes. Mia (Mia Lisa Spon, designer og den ene af grundlæggerne, red.) var da netop hjemvendt fra et treårigt ophold i Barcelona, og jeg havde kort forinden boet i Reykjavík og Budapest. Vi har valgt Berlin som base, ikke mindst fordi vi ser store muligheder i det tyske marked,” fortæller Rui Andersen Rodrigues Diogo, den anden del af designduoen til FashionForum.dk. Han mener, at det tyske marked passer godt til Spon Diogo: 

”Tyskland er, blandt andet grundet det meget høje indbyggertal, et godt marked. Med netop den sirlighed og præcision tyskerne er kendt for, ser vi det umiddelbart som vores største potentielle marked i Europa,” fortsætter han. 

Nyt PR-bureau skal hjælpe
Designparret – der også danner par privat – har slået pjalterne sammen med Zeitgest PR, der skal stå for både salg og presse. Aftalen blev underskrevet efter det tyske PR-bureau kontaktede Spon Diogo. 

”Stærke partnere er essentielle for vækst,  og vi føler med Zeitgeist PR at have fundet et godt team. Det er et ungt firma, men de har allerede etableret sig stærkt hos både de tyske indkøbere og presse. Konstellationen af presse og salg med Zeitgeist som partner, giver os med dem en mulighed for tæt kontakt og kontrol over alle led i udviklingen af Spon Diogo,” siger Rui Andersen Rodrigues Diogo fra Berlin. 

”Zeitgeist skal stå for vores show under modeugen i Berlin, og de er også sales officers for det tyske marked under Paris Fashion Week, og er tilstede i showroomet sammen med vores franske og japanske agenter. Lige nu handler det om først at skabe opmærksomhed om vores eksistens, få både presse og indkøbere til at få et personligt og inderligt forhold til vores designs og kvaliteter som designere, dernæst fremme salg”. 

Københavns modeuge er ikke grunden
Det danske mærke Wood Wood har tidligere også annonceret, at de rykker til Berlin, fordi de ikke tror på København længere. Der er dog ikke samme tungtvejende grund bag Spon Diogos flytning. 

”Vi har selvfølgelig været meget kede af at se svenske labels forsvinde fra CFW sammen med mærker som Preen, Peter Jensen og Jens Laugesen. De var medvirkende til at give CFW noget der lugter lidt af international modeuge. Nu ser vi et forsvindende udbud af unge internationale kreative kræfter. Denne udvikling har medført færre indkøbere, som leder efter mere upscale labels. Dette har dog ingen stor indflydelse på vores beslutning om at flytte; som netop er mere af private årsager,” fortæller Rui og understreger, at mærket ”nok ikke” kommer til at lave shows i København igen. I stedet tænker man på gallerivisninger. 

Rui Andersen Rodrigues Diogo tror også mere på markederne udenfor de danske grænser. Simpelthen på grund af de danske forbrugere der fokuserer mere på store brands end på interessante små designere – ligesom de kinesiske og russiske markeder, mener han. 

”Danske butikker har svært ved at sælge kjoler, som er tilvirkede af designere uden et stort navn – i samme priskategori eller nogle gange højere end de store brands. Vi har altid haft en international tilgang til det vi laver. Og det er én af grundene til, at vi fra start også har præsenteret vores kollektioner under Paris Fashion Week,” afslutter han.