Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Læserne har ingen tillid til modebladene

Læserne tror, at modebladene lyver, når nye skønhedsprodukter beskrives i altid rosende vendinger.
Læserne tror, at modebladene lyver, når nye skønhedsprodukter beskrives i altid rosende vendinger.

Som den opvakte læser måske allerede har bemærket, har FashionForum.dk indledt samarbejde med en ny blogger. Katja Moikjær skriver om skønhedsindustrien – fra parabener til pr-hysteri. Hun har meget klare holdninger til beauty-journalistikken, og især til den massive mangel på kritik, modebladene mønstrer:

”Vi (Katja Moikjær og bloggerkollegaen Helene Randløv Hansson, der sammen driver Pudderdåserne.dk, red.) er de eneste kritiske skønhedsjournalister, jeg kender,” siger Katja Moikjær, der er journalist og cand.comm med speciale skønhedsjournalistik.

Skønhedsbranchen er ikke vant til kritik
Hun langer især ud efter damebladenes tilgang til beauty-stoffet:

”Jeg skal ikke forherlige min egen stand, men de fleste skønhedsredaktører er tidligere modeller, stylister eller makeupartister, de kan lave de fede opslag, men de kan ikke lave undersøgende journalistik,” siger Katja Moikjær.

Og at beauty-branchen ikke er vant til kritik fik hun selv at føle, da hun på Pudderdåserne.dk skrev en negativ anmeldelse af et produkt fra Jane Iredale. Det hele begyndte eller så godt.
 
”Vi kom relativt hurtigt på Jane Iredales presseliste og fik produkter smidt i nakken. Vi skrev to – velfortjent – positive anmeldelser, og alt var fint,” siger Katja Moikjær.

Skuffet anmelder
Da turen kom til makeupfjernerproduktet "Dot The i", blev bloggeren til gengæld skuffet. Hverken pris eller ingrediensliste var i top, og Katja Moikjær opsummerer:

”Det er bare ikke det bedste produkt, jeg har hørt om, så det skrev vi i anmeldelsen.”

Men så skete der noget pudsigt:

”Man kunne ikke undgå at bemærke, at den linde strøm af produkter fra Jane Iredale pludselig var stoppet, og da jeg skrev til deres presseafdeling, fik jeg en mærkelig mail tilbage.”

Skal virksomhederne bestemme?
Mailen kan du læse lige her, men kort fortalt forklarer Jane Iredales pressefolk, at de ikke ønsker at samarbejde med Pudderdåserne.dk på baggrund af den seneste anmeldelse. Og det har givet bloggeren blod på tanden:

”Jeg vil gerne have en diskussion i gang om, i hvor høj grad virksomhederne skal bestemme, hvad vi skal skrive. Vi kan selvfølgelig ikke bare sidde og kræve ind, og pressemeddelelser er ikke en menneskeret. Men ud fra et pr-strategisk synspunkt er det ikke så smart, det de (Jane Iredale, red.) har gjort,” siger hun.

"Det er jo vanvittigt!"
Katja Moikjær mener, at det er lidt det samme, vi har set med fx modehuset Munthe plus Simonsen, der udelukkede en journalist fra deres show med den begrundelse, at hun ikke forstod deres univers og derfor ikke kunne anmelde det. Mode- og livsstilsbranchen har bare aldrig rigtig været vant til at blive kritiseret, forklarer hun:

”Det er jo vanvittigt. Det er et område, der skal fungere som eksportspydspids, så hvorfor skal den eksistere uden at blive kigget efter i sømmene? Jeg fatter ikke, at der ikke bliver stillet større krav til journalistikken på det område.”

Hun tilføjer, at det egentlig er mærkeligt, for producenterne – set over en bred kam – er faktisk ikke bange for de kritiske røster:

”Vi har den ene sag med Jane Iredale, men jeg har kontakt med stort set alle mærker, og det er absolut kun Jane Iredale, der har haft en uprofessionel tilgang,” mener Katja Moikjær.

Branchen kan godt klare mosten
Hun peger på, at det først og fremmest er skønhedsredaktørerne, ikke producenterne, der spænder ben:

”Branchen er parat til at blive taget kritisk. Det er modebladene selv, der skal tage sig i nakken. Der er tale om nogle traditionsbundne bladhuse og nogle redaktører, der gør som de altid har gjort. For læserne vil også gerne have noget andet.”

Katja Moikjær har nemlig foretaget læserundersøgelser, der viser, at læserne ikke forventer, at det, der står om kosmetik og hudpleje i modebladene, er sandt.

"De læsere, jeg undersøgte i min fokusgruppe, stolede generelt ikke på, at de oplysninger, de fik i damebladene passede. Kvinderne tager oplysninger med et stort gran salt, og for dem er det 10 minutters eskapisme, mens de rører i aftensmaden," siger hun, inden hun slutter:

”Den var aldrig gået i et hvilket som helst andet medie."

Debat: Hvad mener du – bør medierne trække skønhedsjournalistikken i en anden retning?

Læs Katja Moikjærs nyeste blogindlæg: Parabener kan give massehysteri

FashionForum.dk bringer i næste uge Jane Iredales svar på anklagerne.