Ny undersøgelse viser, at det faktisk ikke er landets yngste internetbrugere, der lægger de største beløb i onlinebutikkerne – til gengæld er det dem, der køber mest tøj på nettet.

”Når vi deler danskerne op i forskellige alders- og familiegrupper, tegner der sig et klart billede af, at det er danskere over 50 år sammen med børnefamilierne, der i dag skaber masser af omsætning med store køb. Det er også blandt dem, at vi finder de grupper, der hyppigst handler på nettet,” siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel.

”Samtidig ser vi også, at de unge fremover vil være en stor udfordring for dansk detailhandel, både on- og offline. De går efter den billigste pris, og de ser internettet som ét stort tag-selv-bord med et uendeligt udvalg, hvor man altid kan finde den helt rigtige vare. Spørgsmålet er, hvordan vi matcher det handelsmønster i takt med, at de unge bliver ældre og øger deres forbrug,” siger Annette Falberg.

Danskernes indkøbsvaner på nettet fremgår af de samlede tal for 2010 fra Dansk e-handelsanalyse. Tallene har været udsat for analyser på kryds og tværs hos Epinion, og det giver ny viden om hvem, der køber hvad, hvor mange penge de bruger, og hvad de lægger vægt på, når de e-handler.

Undersøgelsen viser blandt andet, at det især er unge under 25 år og børnefamilier mellem 25-50 år, der køber tøj og sko online – de yngste handler mere i udlandet end de ældste.

Det er rejser, elektronik og flybilletter, der omsætter for de største beløb, mens tøj og sko er den varegruppe, der står for det største antal handler. Den samlede omsætning i danskernes e-handel steg med 25 pct. fra 2009 ( 32 mia.kr.) til 40 mia. kr. i 2010.