Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

blog_tekstreklame i en drømmeverden

Katja Moikjær savner en kritisk journalistisk tilgang i skønhedsjournalistikken.
Katja Moikjær savner en kritisk journalistisk tilgang i skønhedsjournalistikken.

Katja Moikjær er journalist, cand.comm. og skønhedsblogger på Pudderdåserne.dk, hvor hun skriver kritisk, undersøgende og ikke mindst underholdende om skønhed, hudpleje og makeup.

På FashionForum.dk blogger Katja Moikjær om trends, tendenser og baggrund inden for skønhed og skriver alt det, de andre skønhedsmedier ikke tør skrive.

Kildekritik. Uafhængige eksperter. Selvstændig research. Fairness. Det er begreber, der er en del af pensum på første semester på landets tre journaliststudier. Danske journalister opdrages fra barnsben til at sætte selvstændigheden, uafhængigheden og den kritiske sans i højsædet.

Desværre efterlader de den igen i receptionen, når de træder ind ad døren til magasinforlag som Benjamin, Aller og Egmont og begynder at arbejde som skønhedsredaktører på dameblade som Elle, Eurowoman og Go’Beauty.

For det typiske dameblad i Danmark er kildekritik, uafhængighed og journalistisk fairness nemlig et ukendt fænomen.

Efterprøve alle oplysninger
”Det er fair journalistik at efterprøve alle oplysninger”, skriver Lise Lyngbye i sin artikel ”Fairness – ja tak men hvordan?” fra Mylenberg og Bros antologi ”Et løfte til journalistikken”. Hun har tydeligvis glemt at tilføje ”…undtagen hvis du skriver om skønhedsprodukter”.

Et par eksempler:

”Hvis pude og lagen dufter af Deep Sleep Dreamy Pillow and Body Mist med beroligende kamille og brystbær, vil din søvnkvalitet hæves”.

”Quercetin & Oak Night Cream – Økologisk og samtidigt højteknologisk creme, som øger hudens elasticitet og mindsker rynker”.

”Damage Remedy-linjen reparerer øjeblikkeligt skader og beskytter mod varmestyling”.

Dette er ikke taget fra reklamer, men er derimod tilfældigt redaktionelt indhold fra Elle i maj 2010. Ingen af udsagnene er efterprøvet, og ingen uafhængige kilder er blevet spurgt, om påstandene passer.

En troværdig drømmeverden

Damebladene er en glittet drømmeverden. Det er 10 minutters underholdning, mens man rører i sovsen. Men hvorfor kan en drømmeverden ikke formidle reelt og troværdigt indhold?

Min nabo er journalist på et blad for mænd og skriver om det, der må være den maskuline ækvivalent til kvindernes drømmeverden: Dyre biler. Men som han sagde til mig:

”Hvis jeg ikke skriver kritisk om bilerne, så er vores blad jo ikke troværdigt, og så gider vores læsere ikke købe det.”

Det, der er en selvfølge og et ideal i selv glittede bilmagasiner til mænd, har kvinder, der interesserer sig for skønhed, hudpleje og makeup, åbenbart ikke fortjent. Reel kritik på et videnskabeligt og fagligt korrekt grundlag er åbenbart for meget at forlange for fashionistaer. Det er ikke bare dumt, det er nedladende over for en læsergruppe, der stiller store krav til troværdig information på alle andre områder.

En anden vej: Realistisk skønhedsjournalistik
Men kunne man ikke forestille sig en anden vej? Kunne man forestille sig en skønhedsjournalistik, der rent faktisk efterprøvede påstandene om, at den sidste nye rynkecreme kan gøre dig ti år yngre på ti dage, eller at den sidste nye mascara kan ændre på måden dine øjenvipper vokser på?

”De tør ikke være så kritiske,” sagde en af de fokusgruppedeltagere, jeg har afprøvet denne idé på. Gruppen, som var sammensat af veluddannede kvinder på mellem 24 og 40 år, var begejstrede for tanken om kritisk skønhedsjournalistik. Men havde samtidig svært ved at forestille sig et så radikalt skift fra den traditionelle måde at bedrive skønhedsjournalistik på.

På bloggen Pudderdåserne.dk har jeg og min kollega Helene Randløv Hansson siden maj 2010 forsøgt at give kvinder troværdig og kritisk skønhedsjournalistik uden at miste underholdningsværdien. Med få grundlæggende redskaber såsom kildekritik og videnskabelige kilder har vi åbnet døren til en ny måde at lave skønhedsjournalistik på.

Målet har været at gøre op med den ukritiske lovprisning og i stedet skabe et medie for brugbare tips, råd og artikler om skønhed, som læserne kan stole på.

Nye redskaber fra en gammel bog

Det bizarre er, at det, der virker så selvfølgeligt for en journalist – de gode gamle dyder om troværdig journalistik – lige pludselig bliver helt nye redskaber. Hvorfor har skønhedsredaktørerne ikke for længst taget dem til sig? De blev indført med den liberale presseteori i det 19. århundrede. Nyheden burde være nået frem nu.

Er det fordi skønhedsredaktørerne ofte ikke har en journalistisk baggrund, men derimod er tidligere modeller eller makeupartister? Er det de store producenter og annoncekroner, der presser på for positiv omtale?

Pres fra producenterne – eller?
Jeg kan bare tage til efterretning, at i det halve år, Pudderdåserne.dk har haft kontakt med PR-folk og presseansvarlige fra skønhedsbranchen, har ingen af dem forsøgt at presse en bestemt holdning igennem hos os pånær et enkelt kiks fra Jane Iredale. Når jeg har kritiseret L’Oreals, Maybellines eller andres produkter, har deres PR-medarbejdere stadig sendt mig venlige mails og produkter til tests.

Noget kunne tyde på, at det er tid for skønhedsredaktørerne på damebladene at finde den kritiske sans frem. Hvis de da kan finde den nede i receptionen.

Dette debatindlæg er skrevet på baggrund af specialet ”Realistisk skønhedsjournalistik – fra dameblad til pudderdåse”, hvor forfatteren undersøger troværdigheden af den eksisterende skønhedsjournalistik, og hvordan en ny form for realistisk og kritisk skønhedsjournalistik kan skabes.

Foto: Louise Houmøller Olesen