FashionForum.dk har bedt en række danske eksperter om input og gode råd. Her deler Helle Katholm Knutsen, der til dagligt skriver for det internationale magasin Detail on Retail, sine tanker om branding:

Et af de seks instrumenter, en vellykket retailstrategi spiller på, er operation eller drift. Forestil dig, at du befinder dig i maskinrummet. Her handler det om en jævn strøm af præcis viden, velsmurte håndtag og høj beslutningshastighed.

Det handler om facts frem for følelser – og behændige fingre på alle de Key Performance Indicators, der afslører forretningens puls og sundhed. Som et absolut minimum skal en professionel retailer have et driftsbenchmarkingsystem på butiksniveau. Det betyder, at man konstant og på hver enkelt indikator sammenligner de individuelle butikker med den, der klarer sig bedst..

Musthaves, når det gælder viden, er viden om gennemsalg, lageromsætningshastighed og salgsstatistikker. Det gælder om at få indsigt i trafikmønstre, konverteringsgrad, indkøbskurvens værdi og antal enheder per kurv. Formålet med den konstante, relevante datastrøm er at identificere udfordringer, der kræver handling, før de udvikler sig til problemer, der kun kan løses ved at forære tingene væk.

Uanset om udfordringen for lidt trafik, for små gennemsnitskøb, for få enheder i kurven, forkerte kunder i forhold til produkterne eller forkert produktmix – skal man kende sine håndtag. Problemer med trafik er som regel enten et udtryk for at man har svært ved at ramme sine kunder med en målrettet kommunikationstaktik, eller at man slet og ret har placeret sine butikker forkert.

Er der for lidt værdi i kurvene, skal man have fat i udviklingen og træningen af sit personale eller revurdere sin produktplatform.  I det kommende nummer af Detail on Retail giver vi et effektivt overblik over udfordringer og løsningsvalg på tværs af de forskellige retaildiscipliner.

Pas på ikke at drukne i data. Får du data, du generelt ikke reagerer på, er de måske irrelevante – eller håndtaget har sat sig fast. Sørg for at få den viden, du  ved, gør en forskel og sikrer, at du ikke får alt for sene, dårlige overraskelser. Pas også på ikke at gå efter de fakta der umiddelbart er nemmest at få fat på.

Tænk bare at have et overblik over, præcist hvor mange kunder, der kommer igen – og hvor ofte. Og tænk at vide, hvorfor de øvrige ikke gør. Data skal uddybes for at blive til valide beslutningsgrundlag. Her spiller medarbejderne I butikkerne en vigtig rolle, men de skal have værktøjerne, og de skal belønnes for at medvirke til at blive best practice butikken – i stedet for at drive business as usual.
 
Læs også: Dræb kollektionens guldkalv!