Eva Kruse: Vi er tilfredse – men der kan godt strammes op.
Modeugens direktør kigger tilbage på en veloverstået modeuge, der dog stadig har brug for en del afpudsning.Endnu en modeuge har nået sin afslutning, og det er tid til at evaluere, reflektere – og se fremad. Eva Kruse, adm. direktør for Copenhagen Fashion Week og Danish Fashion Institute mener, at vi kan være tilfredse med februars modeuge, men at der samtidig også er plads til forbedringer, hvis ambitionerne skal indfries.
”Jeg synes, det har været en modeuge, hvor der var færre "dikkedarer". Der er skåret mere ind til benet af kerneområdet, nemlig indkøb og shows. Min opfattelse er, at det virkede mere fokuseret og forretningsmindet. Der har været et flot frembud af presse, indkøbere og politikere, og hvis man kigger på mediebilledet herhjemme, er modeugen blevet en begivenhed, der vækker genklang i stort set alle medier,” fortæller hun til FashionForum.dk.
Vil hellere fortælle de gode historier
Og selvom modeugen har fået en hård medfart og skabt debat, blandt andet om modellers vægt og alder, er det ikke noget, der får Eva Kruse op i det røde felt.
”Det er meget naturligt, at modeugerne bliver afsætningsplatform for disse problemstillinger, som jo er en vedvarende debat, der egentlig har eksisteret, siden Twiggy kom frem. På et helt personligt plan kan det da godt være irriterende, at vi ikke kan få lov til at fortælle om de mange gode historier, der er, og at pressen ofte fokuserer på de dårligere. Men jeg synes, vi med tilfredshed kan se tilbage på en uge, der har fyldt rigtig meget i medie- og bybilledet,” fortsætter hun.
Showkalender til revision
Fremadrettet er der dog absolut plads til forbedringer, især hvis de store ambitioner for modeugen skal indfries. Og det gælder især showkalenderen.
”Hele diskussionen om at blive verdens femte modeklynge er en retorisk en af slagsen. Pointen med den er at sigte højt. København skal vække genklang hos udenlandske journalister, stylister og indkøbere som et sted hvor der sker noget, men om vi er nummer fem på en liste, er ikke så centralt. I virkeligheden er der jo de fire store (Paris, London, Milano og New York, red.), mens resten af listen er umulig at blive enige om – og folk er vel i øvrigt aldrig blevet enige om, hvilken af de fire, der er nummer et. Men man bliver nødt til at bibeholde de høje ambitioner, og i den forbindelse bliver man nødt til at være mere realistisk omkring, hvad man får international presse til at komme til,” fortæller Eva Kruse.
Afgørende med svensk samarbejde
Hun uddyber, at hun anser et samarbejde med svenskerne som afgørende for ambitionernes indfrielse, og at der godt kan fokuseres mere i kalenderen.
”Når man ser på showkalenderen, har der været mange, der har gjort det rigtig godt og leveret varen. Men der er altså også nogen, hvor man fornemmer at der er sparet så meget, både hvad gælder modeller, designet med udpræget kommercielt fokus og i særdeleshed showafvikling, at det ikke er godt nok, hvis målet er at stå distancen internationalt. Det går simpelthen ikke, at en showlocation som den lille scene i det gamle Radiohus (der har erstattet Gallerys telte) kan fremstå nusset, dårligt lyssat og ikke er støvsuget fx, ligesom det har betydning for showet, om modellerne er erfarne. Der må vi altså have mere selvjustits over, hvad vi hiver verdenspressen med til. Men heldigvis er der jo mange, der leverer varen både kollektions- og perfomancemæssigt.”
Bedre skridt for skridt
Direktøren afslutter positivt. For selvom der både har været nye produktionsleverandører på Rådhuset og på broadcast-platformen, hvilket med Eva Kruses egne ord naturligt nok har givet nogle knaster, som bør være slebet til inden næste sæson, fungerer modeugen efterhånden rigtig godt, synes hun:
”I branchen har der været god stemning. Dem, jeg har talt med, der arbejder backstage (makeup-artister, frisører, produktionsfolk etc.), har været meget glade. Vi er blevet bedre og mere professionelle til det, vi laver. Vi er efterhånden en rimelig velsmurt maskine. Der er hele tiden ting, der rykker i den rigtige retning. Og så kan jeg kun håbe på, at vi får det fælles fodslag mellem vores organisation og messerne, og kan bruge det til at løfte os endnu højere,” afslutter hun til FashionForum.dk.