Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Uvidende forbrugere spænder ben for bæredygtig mode

Det er forbrugernes egen skyld, at bæredygtig mode ikke er nået længere.
Det er forbrugernes egen skyld, at bæredygtig mode ikke er nået længere.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at virksomheder, der arbejder med bæredygtighed, tjener gode penge på det. Men hvordan forholder det sig i modebranchen? Er der økonomisk vinding, handling bag ordene – eller er det bare varm luft? FashionForum.dk har sat bæredygtighed i modebranchen under lup. 

Trods det gode budskab, og det faktum, at bæredygtig mode ikke er noget nyt, er der stadig mange modevirksomheder, der ikke har gjort bæredygtighed til en del af deres forretningskoncept. Men en ting er virksomhedens egen samvittighed, en anden er forbrugerens. Ifølge lektor fra Center for Corporate Social Responsibility, CBS, Esben R. G. Pedersen, er en af grundene til, at bæredygtighed ikke har vundet mere frem i modebranchen, at forbrugerne endnu ikke helt er med:

”Ofte er det svært at koble budskabet om bæredygtighed med produktet. Når forbrugerne står med en t-shirt i hånden, kommer de måske ikke automatisk til at tænke på forurenende bomuldsmarker og dårlige arbejdsforhold i Bangladesh.”

Grunden til, at bæredygtighed ikke fylder så meget i forbrugernes bevidsthed, kan ifølge Esben R. G. Pedersen skyldes flere ting:

”En af grundene kan være, at det er for dyrt, en anden at man køber tøj af andre grunde end med tanke på miljøet, og en tredje kan være uvidenhed,” siger Esben Rahbek Pedersen og peger på de ‘Code of Conducts’ (etiske regelsæt, red.), som eksempelvis H&M har forsøgt sig med, uden at forbrugerne nødvendigvis ved det.

Se H&M’s Code of Conduct her.

Bæredygtig vs. økologisk
Hvis budskabet om bæredygtighed i modebranchen skal udbredes, må nogle flere af de større modevirksomheder markere sig på feltet, mener Esben R. G. Pedersen:

”Vi så det eksempelvis ved økologien, at de store dagligvarekæder var med til at sætte dagsordenen og bringe økologien ind i forbrugerens bevidsthed ved at gøre produkterne tilgængelige og til at betale. Man kunne forestille sig, at det samme gjorde sig gældende i modebranchen. Det vil sige. at det ville have større effekt, hvis nogle af de store spillere italesatte bæredygtighed i mode.”

Ikke bare tilgængelighed, men også oplysning og forskning på området er anbefalelsesværdigt, mener han:

”Modebranchen er jo ikke den branche, der har været længst fremme i forhold til at implementere CSR (Corporate Social Responsibility, red.). Hvis vi kigger på udlandet, er især Sverige progressive, og er allerede stærkt med i forskning omkring emnet. Så bæredygtighed i modebranchen er stadig en klar vækstgruppe,” slutter Esben R. G. Pedersen.