Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_H&M chokerer med undervægtige modeller

I Sverige er H&M blevet anmeldt til ombudsmanden for brug af undervægtige modeller.
I Sverige er H&M blevet anmeldt til ombudsmanden for brug af undervægtige modeller.

Den verdensomspændende tøjgigant er blevet anmeldt til den svenske ombudsmand for at bruge undervægtige modeller.

I den nuværende julekampagne benytter H&M modeller med BMI-tal langt under det anbefalede 18,5, som er grænsen mellem undervægtig og normalvægtig. Der er tale om den britiske model Stella Tennant og de to kinesiske modeller Fei Fei Sun og Du Juan, der har BMI på henholdsvis 15,5, 15,9, og 15,7.

Ifølge den svenske avis Aftonbladet er Sveriges forening mod spiseforstyrrelser, Anoreksi-Bulimi/Kontakt (ABK), rystede over H&Ms brug af så magre modeller. I Danmark er Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) heller ikke begejstrede, understreger LMS-generalsekretær over for FashionForum.dk:

”Hvis det acceptable BMI-tal ligger på 18,5, er det mærkeligt at bruge modeller med et BMI på 15. Vi synes, at det er forkert at vise unaturligt tynde modeller. Det er ikke et godt signal,” siger generalsekretær i LMS Steen Andersen og fortsætter:

”Især en koncern som H&M har et stort ansvar. De er en verdensomspændende virksomhed, hvor alt, de gør, bliver bragt ud til hele verden, og de har derfor en enorm indflydelse på, hvordan kvinder ser sig selv.”

BMI kun et tal
Eftersom alle modeller er forskellige, og dermed også er tynde på hver deres måde, er det ifølge Steen Andersen ikke retfærdigt kun at vurdere en model ud fra BMI-tal:

”BMI tal må ikke stå alene i en vurdering af en model. Når man taler BMI, er det eksempelvis vidt forskelligt for asiater og for vestligt udseende, og kan ikke sammenlignes,” understreger han og fortsætter:

”LMS er i gang med at udforme et såkaldt sundhedstjek beregnet til modeller, hvor man medregner flere faktorer. Her tager man eksempelvis både højde for det psykiske helbred, dvs. er modellen klar til jobbet mv. og samtidig også det fysiske helbred; vægt, kropsudseende etc.

Dog frikender det dog ikke H&M i sagen om de tynde modeller:

”H&M skal sige til deres stylister og dem der står for kampagnerne, at de skal have naturligt udseende modeller. Det er deres ansvar,” slutter Steen Andersen.