Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Article_Danske forbrugere vil have mere økotøj

Især til børnene savnes der flere alternativer, når det drejer sig om at købe tøj med miljømærkninger.
Især til børnene savnes der flere alternativer, når det drejer sig om at købe tøj med miljømærkninger.

En række eksperter har tidligere peget på, at forbrugerne er nøglen til at få startet en miljøvenlig revolution af mode- og tekstilbranchen. Og nu kan noget tyde på, at forbrugerne begynder at stille flere krav.

Står det til de danske forbrugere, mangler der tøj og tekstiler, der hverken skader mennesker eller miljø, i de danske butikker. Ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov Zapera, er det et flertal af danskerne der deler denne mening. Det skriver Politiken.dk. 

Og selvom det både gælder børne- og voksentøj samt tekstiler til hjemme, er der blandt forbrugerne det klareste ønske om et større udvalg, når det kommer til børnetøj. Det er især i forbindelse med tøjkøb til børn under fem år, at de adspurgte i undersøgelsen er opmærksomme på, om podernes tøj er miljømærket eller indeholder skadelige stoffer. Interessen for det miljømærkede tøj er således faldende, i takt med at alderen på de adspurgte stiger. 

Behovet for information påvises også i undersøgelsen, der peger på at de adspurgte savner information om, hvordan kemikalier i tøjet kan påvirke sundheden, samt om hvordan produktion af tøjet kan påvirke klimaet. De mange forskellige miljømærkninger og ordninger der virker forvirrende, og mange af de adspurgte kender således ikke til en række forskellige miljømærkninger. 

Analysen peger desuden på en række andre forhold, der gør sig gældende for, om forbrugeren køber et stykke tøj eller tekstil. Designet og prismærket er således stadig de afgørende faktorer, ligesom 10% af de adspurgte mænd peger på deres kæreste/kones mening, som en af de tungtvejende grunde til et tøjkøb. 

Kilde: Politiken.dk