article_Nike og H&M bakker op om nyt økomærke
Mærkerne bag næsten 60 pct. af verdens tøjproduktion bakker op om nyt miljømærke.Et samarbejde mellem en række af de helt store internationale brands skulle gerne resultere i en ny miljømærkningsordning af tøj. Med et nyt mærke, der skal hænge med tøjet på bøjlen, giver mærker som H&M, Levi’s, Gap, C&A, Nike m.fl. – brands der tilsammen udgør mere end halvdelen af verdens tøjsalg – nemlig forbrugerne mulighed for at straks at se, hvordan deres indkøb påvirker miljøet. Det skriver Ecotextile News.
Nyheden om det nye ’Sustainable Apparel Coalition’ blev offentliggjort af Yvon Chouinard, hvis brand Patagonia, også er blandt initiativtagerne, der beskriver mærkningen som:
”Et øko-indeks for forbrugerne, så de øjeblikkeligt kan identificere et produkts bæredygtigheds-info.” Yvon Chouinard fortæller videre, at branchen har ønsket at tage initiativ til en mærkningsordning, før regeringerne gjorde det.
For at sikre transparens i projektet, peger en tekstil-ngo’er på vigtigheden af, at der involveres en tredjepart til at udvikle mærket for at undgå green washing. Endvidere påpeges det, at mærkerne forpligtes til at kortlægge hele deres logistikkæde, hvilket i sig selv er et enormt arbejde. Mærkningsordningen forventes klar om to år.
Kilde: Ecotextile News