Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Èn økologisk T-shirt ad gangen.

Danish Fashion Institute holdt for syvende gang ”Min Historie” denne gang med direktøren for Jackpot.
Danish Fashion Institute holdt for syvende gang ”Min Historie” denne gang med direktøren for Jackpot.

Et spørgelysten og blandet publikum var mødt op på Kunstindustrimuseet, da Danish Fashion Institute for syvende gang inviterede til ”Min Historie” en eftermiddag i september. Dagens foredragsholder, direktør for Jackpot og Cottonfield Sune Bjerregaard, delte historien om, hvordan Jackpot som modevirksomhed har taget et socialt ansvar og således er blevet en af Nordens største producenter af økologisk og bæredygtigt modetøj.

Sune Bjerregaard fortæller, at Jackpot stiftede bekendtskab med økologisk produktion for første gang i 2007. Uden et egentligt kendskab prøvede de sig frem med én økologisk T-shirt ad gangen. Social ansvarlighed og bæredygtigt design var oplagt i forhold til Jackpots eksisterende brand-DNA og deres socialorienterede målgruppe. I dag er 20 pct. af  kollektionen baseret på økologiske styles. Det økologiske fokus har fået positiv feedback fra både omverden samt internt i virksomheden. Sune Bjerregaard udtrykker, at CSR er fremtiden, og et af hovedformålene er at ’støve brandet af’ og gøre Jackpot mere synlig og attraktiv for nye designtalenter og kunder. Det er dog stadig vigtigt for Jackpot ikke at gå på kompromis med designfilosofien, pointerer Sune Bjerregaard:

”Modegraden skal gå hånd i hånd med økologi, hvis produktet ikke er rigtigt, så sælger det ikke.”

Vigtigheden i at involvere hele værdikæden i processen og tage ansvar, var en af Sune Bjerregaard’s hovedpunkter. I forbindelse med omlægningen har Jackpot valgt at lave en donationspolitik, hvor de giver lidt tilbage til de lokalsamfund, hvor produktionen finder sted. Ved at skabe et incitament hos deres leverandører i Bangladesh, Kina og Indien har Jackpot nemmere kunnet overbevise bønderne om at omlægge til den dyrere økologiske produktion samt opgradere til de nødvendige standarder. Ifølge Sune Bjerregaard er det vigtigt at have en certificering der viser ”at vi producerer på den rigtige måde”. Et af fokuspunkterne for Jackpot har ligeledes været at få skabt gennemsigtighed i produktionen og derved få skabt tillid hos forbrugerne. Jackpot valgte derfor fra begyndelsen at samarbejde med organisationen Made-By for rådgivning og sparring omkring omlægning til bæredygtigt design, og Sune Bjerregaard opfordrer andre virksomheder, som er interesserede i at omlægge til bæredygtig produktion, til at hente ekspertisen andet steds, hvis denne ikke ligger i virksomheden fra begyndelsen.

Sidst men ikke mindst fastslog Sune Bjerregaard at åbenhed omkring projektet og en klar kommunikationsstrategi er vejen frem. Netop en skarpere og mere direkte markedsføring er Jackpot Organics næste udfordring – historien skal ud til forbrugerne.

Det er hårdt arbejde at blive en del af CSR-junglen, men det er hele kampen værd, slutter Sune Bjerregaard.