Den direkte værdi af britisk modeindustri er rundt regnet GBP 21 mia. Regner man oven i dette beløb også spillover-effekten, som mode har på fx landets IT-sektor og turisme, bidrager modeindustrien faktisk med hele GBP 37 mia. til den britiske økonomi. Det påviser en ny rapport, som Britisk Fashion Council netop har offentliggjort.

Til sammenligning tegner dansk mode sig heller ikke for pebernødder. I fjor eksporterede modebranchen i Danmark ifølge tal fra Eksportrådet for 19 mia. kr., og selvom dette var knap 7 mia. kr. mindre end året inden, beskæftigede mode- og tekstilbranchen 18.0000 personer for to år siden og er stadig landets fjerdestørste eksporterhverv. Og netop eksportværdien er væsentlig, mener Martine Gram Barbry, der er global teamleder for mode i Eksportrådet.

”Et af grundvilkårene for dansk modeindustri er eksport, fordi vi jo har et meget lille hjemmemarked. For at den danske modeindustri kan eksistere, skal den være international,” siger eksportrådgiveren, der derfor mener, det er vigtigt, at hovedvægten herhjemme fortsat lægges på design.

”Når eksportmarkederne skal indtages, kan man ikke leve af at konkurrere på pris, og derfor er der en stærk tradition blandt danske fabrikanter for at satse på design. Design er en virkelig vigtig del af vores konkurrenceparameter for modevirksomheder i Danmark,” siger hun. Martine Gram Barbry mener overordnet, at der er en positiv udvikling at spore i dansk mode.

”Der bliver sat god fokus på dansk mode, vi tager erhvervet mere seriøst,” forklarer hun og peger på en række branchesamarbejder som en positiv tendens.

”En række nøglepersoner og -organisationer er blevet bedre til at arbejde sammen, som vi bl.a. ser det i Modezonen. Messerne er meget mere koordinerede og så videre,” forklarer hun og slutter:

”Modebranchen skaber værdi for Danmark.”

Læs mere om rapporten fra British Fashion Council her.