Kunstindustrimuseets smukke sal er godt fyldt op, da FashionForums symposium MODE | MEDIER | KULTUR indledes af debatmoderator Anders K. Sørensen. Han er chefkonsulent i kommunikationsbureauet Lead Agency og sætter debatten i gang med et kort og stort spørgsmål:

”Hvilke kulturelle værdier rummer moden?”

Den første af de fire debattører til at give sit bud på et svar denne septemberonsdag er Nikolina Olsen-Rule. Som kommunikationschef på Kunstindustrimuseet har hun beskæftiget sig indgående med moden som kulturelt fænomen, for på museet kan man for øjeblikket med en stort anlagt Margit Brandt-udstilling se mode på museum. Nikolina Olsen-Rule peger på, at en af modens centrale værdier faktisk er, at den er så svær at definere, blandt andet fordi den skifter, og tilføjer:

”Det er virkelig vigtigt, at branchen, designere og medier åbner op for, at der ligger en kulturel værdi i moden.”

Det synspunkt tilslutter også selvudnævnt tøjkræmmer Mads Nørgaard sig.

”Hvis mode er det, der forandrer sig, beskriver moden et møde mellem individ og omverden – det kan være både højtravende eller stupidt. Men moden beskriver dette møde, er den i sig selv værd at beskæftige sig med,” siger designeren.

”Branchen tager i nogle henseender sig selv alt for alvorligt, i andre slet ikke nok, men der er slet ikke nogen kritik fra omverdenen,” mener han og tilføjer en opfordring:

”Vi vil have mere kritik!”

Else Skjold beskæftiger sig som ph.d.-kandidat på Designskolen Kolding og Copenhagen Business School med modens mere akademiske aspekter. Hun mener, moden har en række værdier, som man genkender i modernismen.

”Moden stræber hele tiden efter det nye og har potentiale til at være et kraftigt kunstnerisk udtryk. Det er sindssygt spændende,” siger hun.

Sidste paneldebattør, Anita Bay Bundegaard, der er kulturredaktør på Politiken,  siger i forlængelse af Else Skjolds beskrivelse, at netop det, at moden er så flygtig, gør det vanskeligt at beskrive dens varige værdier, men peger alligevel på denne:

”Moden gør os klogere på, hvem vi er, og hvilken verden, vi befinder os i.”

Foto: Margit Brandt Design

Den kommende tid kan du på FashionForum læse flere guldkorn fra symposiet MODE | MEDIER | KULTUR. Se debatoplægget her.

Tilmeld dig FashionForums nyhedsbrev for at få information om kommende arrangementer.