article_Makeup skaber merværdi for modebranchen
De to søsterbrancher fashion og beauty er dybt afhængige af hinanden. Men det er positivt, mener Kim Grenaa, der er kreativ direktør i Style Counsel.Tøjet er bestemt det ubestridte centrum for publikums opmærksomhed, når modeller skridter podiet af i forbindelse med alverdens modeuger. Men lige i hælene på fashion står den tro følgesvend beauty, en industri der både gør sit for at underbygge looket, men som tilsyneladende også har lommerne fulde af penge, som er uundværlige for modeugernes eksistens.
Skønhed og mode går hånd i hånd. Sådan har det altid været, og sådan vil det blive ved med at være. Men i de seneste års krisetider, har beauty-delen af moden indtaget en større og større plads i modebilledet; modemagasiner satser stort på beautystoffet for at generere annoncer og førnævnte modeuge sponsoreres i stor stil af nogle af sværvægterne inden for beauty-brands. Så måske forholder det sig efterhånden sådan, at beauty får moden til at løbe rundt?
MAC er et af de brands, der har ekstra travlt under modeugerne, hvor de står for mere end 400 fashion-shows per sæson på verdensplan! For MACs PR & Communications Manager Berit D’Ottone står det klart, at MAC har sin fashion-tilknytning, da MAC oprindelig er tiltænkt og udviklet til makeup-artister.
”MACs største investering ligger i makeup-artisterne, og det har altid været en bevidst strategi, hvilket også betyder, at vi automatisk forbindes med modeverdenen”, forklarer hun, ”desuden har mode brug for makeup for at skabe den rette illusion, det rette univers omkring tøjet”. På den måde giver moden og skønheden generøst til hinanden, så begge brancher profiterer af det tætte samarbejde i modesammenhænge. Men om der er tale om en større sammenkøring af de to brancher er svært at sige for Berit D’Ottone.
”Men det lader til, at de er smeltet mere sammen, at forbindelsen mellem brancherne er blevet stærkere, fordi der er tale om så stor added value for begge parter”.
For Anne-Sophie Heichelmann, PR Manager for Max Factor, er tendensen anderledes klar.
”Jeg oplever klart en større sammensmeltning mellem beauty og fashion, hvilket også skal ses i forhold til Max factors globale strategi, hvor fashion har fået en større og større betydning”, siger hun. Max Factor sponsorer således modeuger i både Norge, Sverige og naturligvis i Danmark, og satser på flere og flere shows i andre modebyer som London og Milano som en del af deres markedsføring af Max Factor-brandet. Dertil kommer, at en multimillion-koncern som Max Factor naturligvis også repræsenterer lidt af en ’cash cow’ på et ellers økonomisk udfordret modemarked – penge der både bruges på store events som modeugen, men bestemt også på annoncering i modemagasiner.
Kim Grenaa, indehaver af og kreativ direktør i Style Counsel, ser tingenes tilstand på en lidt anden måde.
”Der er ingen tvivl om, at der er en positiv afhængighed mellem de to søsterbrancher mode og beauty, der understøtter hinanden både økonomisk og kreativt”, forklarer Kim Grenaa, ”men det er også klart, at der har været et særligt fokus på beauty i de sidste par år især i Danmark, hvor to konkurrerende firmaer på skift har sponsoreret modeugen. Og det siger jo sig selv, at to så store spillere bruger modeugen efterfølgende som platform til at promovere deres produkt, fordi de selvfølgelig vil have så meget ud af det som muligt”. Ifølge Kim Grenaa er det altså ikke så meget tale om en tendens, men nærmere om et behov opstået ud fra kommercielle hensyn, hvilket er hovedårsagen til hvorfor, vi er begyndt at tale mere om skønheden ved mode.
En ting er sikkert: Der blev slået højt på tromme for både modens skønhed og skønheden ved moden under den netop overståede københavnske modeuge. Eller som Max factor har valgt at udtrykke det i deres modeuge-slogan: Beauty is Back in Fashion!