Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_Nu tjener Katvig penge på CSR

For CEO bag børnetøjsmærket Katvig, Vigga Svensson, var det en intuitiv beslutning at skabe en bæredygtig virksomhed - og det kan nu endelig betale sig.
For CEO bag børnetøjsmærket Katvig, Vigga Svensson, var det en intuitiv beslutning at skabe en bæredygtig virksomhed - og det kan nu endelig betale sig.

For Vigga Svensson, der for syv år siden grundlagde børnetøjsvirksomheden Katvig, er CSR en hjertesag. Hun vidste helt fra hun startede mærket med en veninde i 2003, at det skulle foregå bæredygtigt med respekt for naturen og samfundet.

”Modebranchen er en af verdens værste brancher. Modebranchen sviner og klæder folk på i sundhedsskadeligt tøj,” siger hun. Dansk Mode og Tekstil har netop i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lanceret et nyt gratis, webbaseret værktøj, GoCSR.dk, som virksomheder, der bejler til CSR, kan bruge i omlægningsprocessen. Og Vigga Svensson selv kunne godt have brugt værktøjet, da hun i sin tid bestemte sig for at skabe en bæredygtig forretning.

”Det kan være en dyr fornøjelse at fokusere på CSR. Jeg har tabt 10 mio. kr. på at konvertere til bæredygtig produktion. Med dette værktøj kunne jeg have sparet mange penge, for det er enormt svært at prioritere og træffe de rigtige valg,” forklarer direktøren, der dog endelig har skabt sig en – også økonomisk – sund forretning.

”Vi tjener rent faktisk penge på at opføre os ordentligt nu. Det viser sig altså endelig, at det også har været en god ide kommercielt.”

Vigga Svensson spenderede i de unge, spæde Katvig-år en mindre formue på at ansætte en ekspert til at hjælpe med det socialt ansvarlige aspekt af virksomheden. Penge, der faktisk kunne være sparet, siger hun, hvis hun allerede dengang havde haft adgang til et værktøj som GoCSR.dk. Hun mener derfor, at mange vil få glæde af Dansk Mode & Tekstils initiativ.

”CSR er et dybt komplekst område, fordi profithensyn ofte modarbejder ansvarlighedshensyn. Men det er simpelthen så vigtigt at få forbrugeren til at forstå, at den billigste t-shirt i butikken faktisk er den, der har størst omkostninger for samfundet og naturen. CSR skal helt ind i sjælen.”

Læs også:
Dansk Mode & Tekstil lancerer CSR-værktøj