Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Article_BerliNordik ”bright green design”

Interview med BerliNordiks initiativtager Kirsten Jurchen under Berlin Fashion Week om udstillingen ”bright green design”.
Interview med BerliNordiks initiativtager Kirsten Jurchen under Berlin Fashion Week om udstillingen ”bright green design”.

FashionForum.dk talte med BerliNordiks initiativtager Kirsten Jurchen under Berlin Fashion Week. BerliNordik står bag udstillingen ”bright green design”, der præsenterer 19 mode- og produktdesignere fra Danmark, Finland, Norge, Island, Sverige og Tyskland herunder danske Barbara í Gongini og Maxjenny. 

”Om ti år vil vi grine af dette her projekt, fordi bæredygtigt design vil være en fuldt integreret dagligdagsting. Der findes simpelthen ingen anden rigtig måde at gøre tingene på,” siger Kirsten Jurchen, der med BerliNordik forsøger at få tyske og skandinaviske designere til sammen at sætte fokus på bæredygtighed.

[[addon]]”Vi oplever at produktdesignvirksomheder er mere opmærksomme på hele produktionsprocessens bæredygtighed end det er tilfældet med modeindustrien. Det er vigtigt at anerkende at vand, elektricitet og distribution også er en del af produktionen. Man bruger eksempelvis ekstremt meget vand på at dyrke og producere økologisk bomuld og ligeledes er lange fragtruter også meget skadelige for miljøet”, siger hun.

Udstillingen er en opfølgning på modeprojektet Next Vision ”bright green fashion”, der satte unge brands i gang med bæredygtighed og mundede ud i et modeshow under Copenhagen Design Week i august 2009. Blandt deltagere var blandt andre Jean-Phillip, Barbara ì Gongini, Wackerhaus og Vilsbøl de Arce, der alle har et etableret navn på den danske modescene. Men ifølge Kirsten Jurchen skal man faktisk have fat i designerne endnu tidligere:

”Man skal have aspirende modedesignere tunet ind på bæredygtighed allerede mens de er under uddannelse. Det er for sent, når de først skal løbe efter pengene i deres egen virksomhed. Derfor skal de tidligt lære at integrere denne måde at tænke på i deres design og deres produktionsprocesser,” siger hun.

Og netop måden bæredygtighed skal integreres på, er et af de vigtigste punkter i denne diskussion, fordi det kræver en helt ny diskurs og ikke mindst et nyt navn. ”Man forvirrer forbrugeren med betegnelser som ”green fashion” og mange designere vil ikke være med i projekter om bæredygtighed, simpelthen fordi det klinger for tungt til deres brandidentitet. Der er brug for et imageskift over hele linjen, og en definition af hvad der er bærerdygtighed.”

[[addon]]Derudover mener Kirsten Jurchen, hvis eget firma, InPolis, arbejder for at skabe netværk, at det er nødvendigt med flere og bedre koblinger mellem designere og eksperter både indenfor bæredygtighed, men der er også brug for research som designerne kan tage med i deres betragtninger og inspirationsmateriale, når de går i gang med nye kollektioner.

”Bæredygtighed har sværere ved at slå igennem i modebranchen end i andre brancher, fordi folks skal forstå, det handler om så meget mere end blot økologisk bomuld. Mode er desværre også det dyreste område at sætte ind på, så det er en branche, der behøver hjælp til at komme i gang. Man bliver nødt til at udvikle området med små skridt, men det vigtigste er, at vi gør noget allesammen – nærmest lige meget hvad!” slutter Kirsten Jurchen, inden hun skal videre til den store åbning af udstillingen i Deutche Banks lyse atrium.

Læs mere om BerliNordik her

Læs flere af FashionForum.dks artikler fra Berlin Fashion Week her