Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Alexander McQueen_tekst

Opdateret: Den britiske designer Alexander McQueen er på tragisk vis død. Hans brand køres videre af Gucci Group.
Opdateret: Den britiske designer Alexander McQueen er på tragisk vis død. Hans brand køres videre af Gucci Group.

Chokbølger gik gennem modebranchen, da det torsdag blev kendt at Alexander Mcqueen havde taget sit eget liv, dagen før sin egen mors begravelse. 
Suzy Menkes har tegnet et portræt af the ‘Dark Star of International Fashion’ i the New York Times, hvor hun blandt andet skriver, at hans død giver anledning til et eftersyn i modebranchen, hvor en generation af unge designere står over for et uhørt stort pres. 
Alexander McQueen slog igennem som designer i 1990’erne med sit komplicerede håndværk og rå look, hvor dødningehoveder, knogler og billeder af døden ofte var en del af hans arbejde. 
Suzy Menkes skriver blandt andet, at han havde et hade/kærligheds forhold til skønhed, hvilket kom til udtryk i han elegante, men ofte skæve kreationer. 
McQueen blev spottet af Isabella Blow, en aristokratisk, britisk excentriker, som var hans mentor frem til 2007, hvor hun begik selvmord. 
”Det tab og følelsen af skyld påvirkede Hr. McQueens psyke, selvom en del af hans seneste arbejde var det mest muntre,” skriver Menkes, som mener at McQueen har sat sig markante spor i modehistorien for sin højtflyvende fantasi, der hældte til den mørke side.

Alexander McQueens brand køres videre af the Gucci Group, der har ejet mærket siden december 2000, skriver the New York Times.
 

Kilde: Suzy Menkes, The New York Times