Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Uniqlo åbner i København

Nu åbner Uniqlo i København – datoen er på plads

Siden annonceringen sidste år, har der været spænding omkring den præcise åbningsdato for det populære japanske mærkes butiksåbning – se den her.
Siden annonceringen sidste år, har der været spænding omkring den præcise åbningsdato for det populære japanske mærkes butiksåbning – se den her.

Til stor glæde for mange i det danske modelandskab, annoncerede den japanske high street-gigant Uniqlo i juni 2018, at de ville åbne en butik i de københavnske gader i foråret 2019. Siden har der været stigende interesse omkring det kvalitetsbevidste brand og en insisterende spænding omkring den præcise åbningsdato for brandet, der var i øvrigt var rigt repræsenteret i gadebilledet under seneste modeuge. Men nu kan Fashion Forum som de første fortælle, at Uniqlo den 5. april 2019 slår dørene op til den første butik i Danmark i Louises Hus midt på Strøget i København, nærmere bestemt Vimmelskaftet 38.

“Vi er begejstrede over at åbne vores første butik i København. Vi har stor respekt for det danske folk, og vi ser mange ligheder mellem vores japanske arv og den danske måde at leve på. Forankret i den fælles glæde ved det simple, og skønheden og kvaliteten i hverdagslivet, håber vi at vores LifeWear-koncept vil resonere blandt danskerne og deres dagligdag,” fortæller Mikiya Kurosu, COO for Uniqlo i Sverige og Danmark om baggrunden for valget af Danmark som næste destination for mærket.

Han understøttes af  Yuki Katsuta, der er Head of Research and Development i Uniqlo, som Fashion Forums chefredaktør mødte, da brandet holdt pressemøde i København i efteråret:

“Både danskere og japanere er meget detaljeorienterede og sætter pris på kvalitet og designmæssig holdbarhed. Hos Uniqlo jagter vi ikke trends, men forsøger i stedet at designe og producere enkle produkter, der kan hjælpe folk med at skabe og udtrykke deres egen individualitet. Når alt kommer til alt, så vælger folk tøj af to årsager: Enten af praktiske eller i forhold til deres styling, men ofte også i en kombination af disse.

I Tokyo spørger jeg altid mine designere: Vil dette stykke tøj gøre en forskel for vores kunders daglige liv eller kan det hjælpe dem med at udtrykke deres stil? Det er det væsentlige omdrejningspunkt for os. Herefter tænker vi på teknologi. For os er det den vej rundt. Et godt eksempel er vores Blocktech-materiale, som vi startede med at introducere for tre-fire år siden. Der var på det tidspunkt mange, der lavede vand- og vindafvisende tøj, men det var tit enten meget stift i det eller med en nylon finish. Så vi tænkte over, hvordan vi kunne lave et blødere materiale, der havde alle de teknologiske fordele. Og det blev til Blocktech, der har en blød bomuldsfinish.”

Bæredygtighed i flere aspekter

Uniqlo har siden 1984 udmærket sig ved minimalistisk, funktionalistisk og kvalitetsorienteret high street og har i de senere år har fået international opmærksomhed på baggrund af flere designsamarbejder med blandt andre J.W. Anderson og Alexander Wang. Uniqlo underskrev desuden sidste år FNs Global Compact, hvor de forpligter sig til at integrere ti FN-formulerede principper for ansvarlig virksomhedsdrift og har en række initiativer igang for, som de beskriver på deres hjemmeside, at forbedre verden gennem ansvarlig tøjproduktion. Men for Yuki Katsuta er der flere aspekter af en bæredygtig strategi:

“Bæredygtighed indenfor design og produktion er hele tiden noget, vi udvikler på, men der er også en anden bæredygtig strategi som er meget vigtig for mig: Hvordan vi kan skabe tøj som folk kan have på sæson efter sæson. Jeg tænker ikke bare et par år, men over virkelig lang tid. Men for os er bæredygtighed også at designe tøj som du kan og vil bruge de næste ti år,” fortalte han og beskrev, hvor en Uniqlo-kjole, som hans datter havde haft fra sin gymnasietid og stadig bruger i dag, hvor hun er voksen og arbejder i et luksusmodehus i New York, står for ham som det ultimative design.

“For mig personligt, er kjolen et emotionelt symbol fordi den har fulgt min datter så længe, men for mig som forretningsmand, så er denne kjole billedet på, hvad bæredygtig forretning virkelig er. Den kan bruges af unge piger og studerende, til fester, og kan bæres af karrierekvinder i modeindustrien, med andre ord, så favner den alle kvinder. Så min drøm er, at vi kan lave hele vores kollektion sådan. Og jeg ved det vil lykkes, for vi har gjort det. Der kommer stadig folk hen til mig og siger, at de bruger tøj fra vores kollektion med Jill Sander fra 2009. Så min drøm er at alt vores tøj skal være brugbart og aktuelt i mindst ti år frem.”

Den nye 1400 kvadratmeter-store og treetagers høje butik indtager bygningen, som kostumier Louise Christine Rasmussen – som senere blev gift med Kong Frederik VII af Danmark – brugte som kjolebutik i 1840erne. Butikken bliver brandets anden i Skandinavien efter åbningen i Stockholm i august sidste år og vil rumme tøj til både mænd, kvinder og børn.