Facebook Abonnér
21:53
|
23.01.2017
normann_The Grand Reopening 21 Foto: Normann Copenhagen

Butikken redefineret

Det er ikke kun onlinehandel, der skubber detailledet i nye retninger. Normann Copenhagen har redesignet sin flagship store til showroom, fordi det giver helt nye muligheder

| Strategi | af Henrik Ralf Nielsen

Siden krisen i slutningen af 00’erne har butiksdød været et udbredt ord og stigende onlinehandel givet som årsag til, at detailledet lider. Men måske der i større grad er tale om en redefinering af detailledet end om egentlig butiksdød. En hvor butikker tilpasser sig en ny virkelighed, hvor genkendelighed, kundeloyalitet og oplevelse er i centrum.

Som et eksempel på en sådan nytænkning åbnede Normann Copenhagen i september en ny-renoveret og totalt forandret udgave af deres 11 år gamle flagship store på Østerbrogade i København. En tidskrævende og omkostningsfuld ombygning der gør, at Normann i dag står med en butik, der er væsentlig anderledes end tidligere, både hvad angår formål og brandoplevelse.

For selvom Normann Copenhagens butik i mange år har været en designdestination, er forretningsdelen primært baseret på deres rolle som wholesaler. Ligesom størstedelen af den danske modebranche er indkøberne de vigtigste partnere, og det bærer det nye butiksdesign præg af: Butikken er omdannet til showroom.

Bredden vises online
Årsagen til de drastiske ændringer i butiksdesignet skyldes, at tiden var moden til at tage det næste skridt og skabe en selvstændig brandoplevelse. En, der kan servicere kunder fra gaden og indkøbere under samme tag. Brand Manager Britt Bonnesen uddyber:

”Jeg tror ikke vores nye indretning havde fungeret, hvis vores fokus stadig kun havde været rent detail som før. Den nye indretning er skabt til at give en ekstraordinær oplevelse og ikke på at få så mange varer over disken som muligt. Det betyder ikke, at vi ikke længere skal være en destination for almindelige kunder, butikken skal bare kunne mere end det.”

Til at supplere det nye showroom er der i Normann Copenhagen arbejdet hårdt på at skabe den rette online-løsning. Der er bl.a. Ipads til kunderne, så de kan bestille produkterne online, mens de tester dem fysisk i butikken, fortæller designer, Hans Horneman.

”Vores nye onlineløsning understøtter, hvad den nye butik skal kunne. Når vi vælger blot at vise en kurateret del af vores sortiment her, skal bredden vises online. Og så er vi meget tilfredse med, at vi nu kan tilbyde vores kunder en løsning a la den man kender fra Nike-ID, så vores kunder har mulighed for at customize deres egne løsninger, og få dem sendt til adressen efterfølgende,” uddyber han.

Mode som installation
Normann Cph har altid haft en fod i moden. Både fordi modebranchen er en evig inspirationskilde for designerne hos Normann Cph, men også fordi mode altid har været en del af sortimentet i butikken. Det er det stadig, men indkøbspolitikken er ændret væsentligt.

”Før havde vi en separat tøjafdeling, men det er slut nu. Tøjet er inkorporeret i hele oplevelsen. Og derfor synes jeg også, vi mere end tidligere kuraterer, så tøjet passer til vores udtryk. Når vi køber tøj til butikken i dag, leder vi efter ”bold statements”, efter tøj, der har en designkvalitet, der gør, at det kan stå på egne ben. Det er slut med 300 kr.’s T-shirts, der lige kan slynges over disken.”

Og der er gået langt for at skabe de rette rammer. Alt passer sammen. Fra farven på væggen til bakken, som kaffen bliver serveret på, farven på slikket, musikken i højtalerne. Alt er skabt i samspil og for at fremhæve oplevelsen. Britt Bonnesen fortsætter:

”Det nye design er et sats. Vi går efter at skabe den ultimative Normann-oplevelse, fordi vi tror på, at det er sådan, vi bedst skaber værdi i dag. Vi kan servicere almindelige kunder, pressen og indkøbere et og samme sted, og det gør en forskel. Før holdt vi møder med indkøbere på et almindeligt kontor, nu sidder vi med dem i butikken, hvor de er omgivet af vores univers. Og vi kan allerede nu se, at det har indflydelse på ordrenes størrelse. Der bliver købt mere.”

Et showroom giver frihed
Butikken er gearet til at kunne bruges aktivt til presseevents, indkøberevents og produktlanceringer, og det giver Normann Copenhagen en mulighed for at skabe anderledes rammer for deres brandfortælling, end hvis de havde været på for eksempel messe. Og de events, der allerede er afholdt, bærer da også præg af, at netop rammerne betyder meget. Britt Bonnesen fortæller:

”Vores PR har fået sig et kæmpe boost efter butiksåbningen. Vi nyder godt af utroligt mange billeddelinger, hvor butikkens nye look går igen. Folk reagerer virkelig positivt på den oplevelse, vi giver dem. ”

Hvis du vil nærstudere Normann Copenhagens nye showroom, kan du se mere her.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev