Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Message: ”Intern opbakning er afgørende for omnichannel”

At skabe en succesfuld omnichannel-strategi handler om mere end forholdet mellem online og offline, fortæller Messages E-commerce Manager, Rikke Kildeby.
At skabe en succesfuld omnichannel-strategi handler om mere end forholdet mellem online og offline, fortæller Messages E-commerce Manager, Rikke Kildeby.

Det var kulminationen på flere års arbejde med strategi og udvikling, da Message i nat åbnede sit nye onlineunivers. Formålet har været at skabe den bedste helhedsløsning for deres kunder. I udarbejdelsen af den nye webshop har Message de sidste mange måneder opdateret deres it og siden november testet et nyt system af.

”Vi har et stort set-up i vores 25 danske butikker og et højt ambitionsniveau. Hvis vi skulle gå online, skulle vi gøre det ordentligt og gøre det med et it-system, der kan leve op til vores krav og forventninger,” siger E-Commerce Manager hos Message, Rikke Kildeby.

At arbejde med omnichannel er et løbende projekt, der hele tiden skal opdateres ud fra kundernes behov, og synergi er hovedtemaet ifølge e-commerce manager, Rikke Kildeby:

“At skabe synergi mellem vores fysiske butikker og vores nye webshop, har været vores hovedfokus gennem hele udviklingsprocessen, og det er et arbejde, vi vil fortsætte med fremadrettet.”

På servicefronten skaber Message sammenhæng mellem de fysiske butikker og det nye onlineunivers ved at tilbyde kunderne, at de gratis kan afhente, bytte eller returnere varer købt online i alle danske Message-butikker. Og dette er kun begyndelsen

Ansatte i butikkerne bakker op om det nye online univers
Men det handler ikke kun om at sælge de samme produkter, levere god service og have en bestemt prisstrategi. For Message har det været en lige så vigtig opgave, at skabe opbakning internt i organisationen til det nye onlineunivers.

“Det er kendt i branchen, at det kan være svært at få butiksmedarbejdere til at bakke op om en webshop, da det kan virke som, at webshoppen stjæler omsætning fra butikkerne. Vi har derfor arbejdet tæt sammen med vores medarbejdere, der star i butikkerne og har haft dem med på sidelinjen i udviklingen. De er en del af vores målgruppe, så de forstår, hvorfor vi skal være tilstede online, da de også selv handler på nettet. De er virksomhedens ambassadører og ansigterne udadtil, så deres opbakning er afgørende i universets succes,” siger Rikke Kildeby afslutningsvist.