”Det er vores mål at blive 100% bæredygtige i hele værdikæden.” Så klart og tydeligt meldes der ud, da Fashion Forum taler med Gritt Mortensen, designer og den ene halvdel af det ny-etablerede brand Gritt & Borris.

Gritt og hendes partner Mikkel Borris lancerede deres brand i 2015 og er derfor stadig i opstartsfasen. Alligevel kan man dog ane konturerne af, hvor det er parret gerne vil hen med deres foretagende. Hver style i webshoppen er udførligt beskrevet, både ud fra et funktionelt, men også et miljø-og kvalitetsmæssigt perspektiv. Fibersammensætningen i materialerne er klart kommunikeret med tilhørende certificeringer, ligesom årsagen til valgte trim-løsninger uddybes. Sitet indeholder endvidere gode råd om, hvordan man passer på sit tøj i form af vaskeanvisninger og tips til vedligeholdelse af tøjet, så det holder længere.

Øje for detaljer
Men fra åben og imødekommende kommunikation rettet mod fremtidige kunder, til 100% bæredygtighed, må der stadig være et stykke vej, eller?

Gritt Mortensen forklarer, ”Det er klart at vi ikke er i mål, men det kommer vi inden for en overskuelig fremtid, da bæredygtighed er en grundlæggende del af vores samlede mindset. For os er det en vigtig del af den bæredygtige tankegang, ikke kun at anvende miljøvenlige materialer, men også sørge for, at indfarvningen af materialerne hverken er belastende for miljøet eller de mennesker, der arbejder med denne proces. Vi har ledt efter alternativer til bomuld, og har arbejdet med bananfibre,” siger hun og fortsætter:

“Det er også i detaljer, som eksempelvis vores emballage. Både papir og plastik som tøjet bliver pakket i fra vores webshop, er genbrugsmaterialer og det samme er vores hang tags. Vi har heller ikke print inkorporeret i kollektionen endnu, fordi vi ikke har fundet den bedste bæredygtige løsning. Og så har vi stort fokus på ikke kun at tage miljømæssig ansvar i vores produktion, men også socialt ansvar, og vores producenter er meget involveret i lokalsamfundene.”

En vej oppe i tiden
Hvis Gritt & Borris skal leve op til sine egne høje mål, er det ikke nok at have fokus på produktion – man skal også have øje for forbrug. Brandet har valgt at udelukke de mere gængse salgskanaler i branchen, og se bort fra modebranchens sæsonbestemte cyklus.

”Vi har taget en beslutning om ikke at tage på messer. Vi synes, de er for trendbaserede, og vi arbejder ikke på den måde, ligesom vi ikke kategoriserer vores kollektioner efter sæson. Vi vil gerne være fortalere for mere langtidsholdbart design. Vores første kollektion har otte styles, og vi går gennemsnitligt efter fem til femten per kollektion,” fortæller Gritt Mortensen.

Om visionen også kan skabe en bæredygtig forretning, må fremtiden vise, men der er ingen tvivl om, at Gritt og Borris afspejler en nutid, hvor produktets vej til verden er lige så vigtig, hvis ikke mere, end selve produktet, og hvor man bevidst forsøger at tage foden af pedalen, og skabe en modvægt til fast fashion, og alt hvad det indebærer.

LÆS OGSÅ: “POPUPSHOP: For 10 år siden var man ’ulden’, hvis man var økologisk”