Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

10 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked

De 10 USA bud – 8: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.
De 10 USA bud – 8: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.

De seneste uger har Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York skrevet om nogle af de forhold, danske modevirksomheder skal være opmærksomme på, når de forsøger at komme ind på det amerikanske marked.

I denne uge fortæller hun – i bud nummer otte ud af i alt 10 – om den amerikanske lovgivning, forbrugersikkerhed og de krav der er til mærkning, når man eksporterer til USA:

Amerikansk lovgivning
USA er et enormt land, og når du begynder at eksportere til USA, opdager du hurtigt, at der er mange forskellige myndigheder at forholde sig til. Reglerne varierer afhængigt af produkt, materialer, produktionsland, samt hvilken stat produkterne sælges i. Eksempelvis er Californien kendt for at have strengere regler end andre lande. Desværre findes der derfor ikke en “one size fits all” checkliste. Men artiklen her vil give dig et overordnet indblik i amerikansk lovgivning i forhold til eksport, mærkning af varer og forbrugersikkerhed.

Amerikanske krav til mærkning
Hvilke regler er der med henblik på mærkning af produkter lavet af cashmere, bomuld, pels osv.? Hvordan skal vaskeanvisningen se ud? Disse spørgsmål hører vi ofte, og svarene er i høj grad case- virksomheds- og produktspecifikke.

Lovgivningen håndhæves af Federal Trade Commission, hvis formål er at beskytte forbrugerne mod svindel, bedrag og unfair forretningspraksis. Ifølge Textile and Wool Acts skal de fleste tekstil- og uldprodukter have et mærkat, der angiver materialer, oprindelsesland og identiteten på producenten eller en anden virksomheder, der er ansvarlig for markedsføring og håndtering af produktet.

Materialeindholdet skal fremgå i faldende rækkefølge som procentdel af vægten. Materialernes generiske navne skal benyttes. Som hovedregel behøver du kun angive materialer, der udgør mere end 5 procent af vægten. Materialer der udgør mindre end 5 procent skal angives som “other fiber” eller “other fibers”. Undtagelsen er dog uld, hvis procentdel altid skal fremgå – også selvom denne er mindre end 5 procent. Det er for eksempel ulovligt kun at skrive “Cashmere” eller “Cashmere blend” uden at angive procentandelen.

Produktionslandet angives på basis af forarbejdnings- eller samlingsprocesser. Hvis tekstil eller tøj er forarbejdet, samlet eller produceret i flere lande, bestemmes produktionslandet på baggrund af, hvor de vigtigste processer har fundet sted. Hvis dette ikke kan fastslås, vælges landet hvor den sidste, vigtige samling- eller produktionsproces har fundet sted.

Mærkatet skal desuden angive navnet på producenten eller anden virksomhed, der er ansvarlig for marketing eller håndtering af varen. Du kan enten anvende virksomhedens navn eller et såkaldt registered identification (RN) number, der kan udstedes af Federal Trade Commission efter anmodning.

Vær opmærksom på, at der er særlige regler for varer lavet helt eller delvist af pels. Sådanne produkter skal have mærkater med dyrets navn og pelsens oprindelsesland, eksempelvis ”Fur Origin: Russia”.

Vaskeanvisninger kan være afgørende, når forbrugerne køber tøj. Nogle søger bekvemmeligheden ved rensning, mens andre foretrækker at vaske tøjet selv. Det kræves, at producenter og importører af beklædning fastsætter vaskeanvisninger på tøjet. Importører skal sikre, at vaskeanvisningerne er tilføjet, inden produktet sælges i USA. Vaskeanvisningerne behøver dog ikke nødvendigvis at være vedhæftet tøjet ved ankomsten til USA.

Forbrugersikkerhed
Consumer Products Safety Commission (CPSC) regulerer sikkerheden af produkter, der importeres med henblik på salg USA. Vær opmærksom på, at strengere regler gælder for varer til børn. Selvom CPSC’s krav minder om EU’s REACH standard, er der enkelte forskelle.

Generelt inddeles beklædningers brændbarhed i tre klasser. Klasse 1 er tekstiler med normal brændbarhed, og disse er accepteret til brug i tøj. Klasse 2 er tekstiler med mellemliggende brændbarhed. Disse kan måske anvendes til tøj. Klasse 3-tekstiler har meget høj brændbarhed og er farlige. De kan derfor ikke bruges i tøj. Eksempler på stoffer i klasse 2 og 3 er ren kunstsilke, kunstig chenille og lignende. Desuden har flere års tests vist, at visse stoffer konsekvent kategoriseres som klasse 1, hvilket betyder, at de i dag er undtaget krav om test. Det gælder f.eks. mange hatte, handsker, fodtøj og stoffer anvendt mellem foring og det ydre stof.

Når du påbegynder processen mht. mærkater, produktsikkerhed og andre krav, så tag en dyb indånding. Det kan virke overvældende, men tag det roligt. Alle informationer er tilgængelige online, og der er flere forskellige guides. Det vigtigste er at afsætte tiden til at sætte sig ned og læse reglerne grundigt igennem. Et godt råd er at ringe til de forskellige myndigheder, hvis du er i tvivl om noget. Fageksperterne er ofte meget hjælpsomme, da det også er i deres bedste interesse, at dine varer overholder amerikansk lovgivning.

LÆS OGSÅ: “1. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “2. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “3. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “4. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “5. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “6. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “7. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”