Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi

Teenagere ændrer deres måde at shoppe på

Den unge generation kigger ligesom deres forældre mere efter tilbud, og det lægger pres på forhandlere, der skal ændre markedsstrategien.
Den unge generation kigger ligesom deres forældre mere efter tilbud, og det lægger pres på forhandlere, der skal ændre markedsstrategien.

Teenagere køber ikke længere en hel ny garderobe, når de skal starte i skole. De har taget ved lære af forældrenes sparsommelighed, der kommer som følge af finanskrisen. Det skriver Business of Fashion.

Konklusionen bygger på en amerikansk undersøgelse fra Associated Press, der viser, at nutidens unge genbruger mere tøj fra tidligere skoleår. Det medfører, at de mikser og matcher det gamle med det nye for at skabe forskellige looks.

Finanskrisen har ændret markedet

Ligeledes bruger teenagere mindre, når de handler. De kigger sig om efter tilbud, hvilket de har lært af deres forældre som følge af finanskrisen i 2008, hvor forhandlere startede med større rabatter for at lokke folk til at købe under nedturen.

LÆS OGSÅ: ”Børnetøjsfirmaer må flytte sig efter børnene”

Skiftet ændrer på, hvordan butikker markedsfører sig over for teenagere. Butikkernes kampagner strækker sig nu over længere tid, de samler komplette looks fra forskellige mærker, og butikkerne laver kampagner på de sociale medier for at gøre sig synlige over for de unge.

Teenagerne selv har heller ikke travlt med at købe. De holder gerne på pengene, indtil det rette tøj dukker op. Det skyldes til dels, at de unge ikke gider ligne kopier af hinanden.

LÆS OGSÅ: ”Adidas lancerer sin første kollektion rettet mod teenagere”

De følger med på eksempelvis Instagram, så de kan skabe unikke looks, og det lægger pres på forhandlerne, som ikke længere kan diktere specifikke looks. Derimod skal forhandlerne hele tiden holde øje med kunderne og tilpasse sig i forhold til, hvad der efterspørges.

Kilde: Business of Fashion