Facebook Abonnér
06:46
|
22.10.2014
OSXDaily 2012-08-26 kl. 20.58.04 Foto: Marc Høm / Gyldendal

Didder Rønlund anmelder Copenhagen Fashion Week SS13

FashionForum bringer et uddrag af modejournalist Didder Rønlunds anmeldelser fra Copenhagen Fashion Week SS13.

| Kultur Modeuge | af Naja Helene Hertzum

FashionForum har eksklusivt fået lov at bringe modejournalist Didder Rønlunds anmeldelser af 18 af de shows, der blev vist ved Copenhagen Fashion Week SS13.

Didder Rønlund er født i 1926 og har i mere end 70 år af sit liv været modejournalist – først hos B.T., siden hos Billed-Bladet og Danish Fashion Institute. Hendes imponerende netværk tæller og talte blandt andre designer Karl Lagerfeld og kvinden bag skønhedsimperiet  Estee Lauder, og i 2008 vandt Didder Rønlund Lifetime Achievement Award.

Nedenfor finder I, kære læsere, anmeldelser af knap halvdelen af samtlige modeshow ved den københavnske modeuge. Søger du en bestemt designer, kan du søge ved at trykke ctrl+F (PC) eller cmd+F (Mac) og indtaste søgeordet.

Men først en introduktion til sommerens modeuge fra Danmarks ældste modejournalist:

Af: Didder Rønlund

Må vi bede om etisk ansvar og bæredygtigt tøj!

Den brændende alvorlige agenda blev for første gang i verden sat af Danish Fashion Institutes direktør Eva Kruse med konferencen Copenhagen Fashion Summit på Operaen midt i maj. Her var den internationale opbakning mildt sagt skyhøj og blev ikke overraskende fulgt af FN i New York med en indbydelse til at gentage succesen under klimakonferencen i Rio. Sådan!

I København tyvstartede Designmuseum Danmark modeugen SS13 med en aktuel lille udstilling med bæredygtig mode vist af danske designere. Her så jeg blandt andet med fryd Susanne Rützous fnuglette chiffon til fint med mønstre indfarvet med teblade, og David Andersens sorte galladrama af en kjole, markeret zero waste. Den var syet uden en millimeters stofspild.

Yes! Danske designere har læst skriften på væggen. Respekt!

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager åbnede modeugen med optimisme og understregede, ”at den var vigtig for København og for Danmark med events, der trods krise, skaber vækst og internationale arbejdspladser.”

Men havde pessimister frygtet græske skygger over den danske modefestivitas, tegnede 2600 messeudstillere mod sidste sæsons 2200 et helt andet billede af glad trængsel, lange køer og fin showstemning over hele byen. Gallery-, CIFF- og Visionmesserne ikke at forglemme.

Politikere og kendte kiggede med ved rigtig mange begivenheder. I hast noterede jeg Margrethe Vestager med datter Rebecca, kulturborgmester Pia Allerslev og miljøminister Martin Lidegaard. Tak.

Festivalstemningen i City med aftenåbent i butikkerne, champagne sip og stilfulde franske macarons i mix med sommerhygge på gader og i stræder imponerede vore mange udenlandske gæster.

De havde aldrig oplevet noget lignende under andre metropolers modeuger for slet ikke at tale om stiletløb og dejlige damer på høje hæle i vildt ræs over asfalten for at vinde eftertragtede priser. Wonderful Copenhagen gjorde det igen igen. På gensyn i januar til en ny Happy Fashion Week med mere.

Anmeldelser, Copenhagen Fashion Week SS13

Freya Dalsjö – SS13

Ret ryggen piger og vær beredt til nye skulderbredder ført an af modeugens debutant Freya Dalsjö.

Hun kom, præsenterede og scorede med en kollektion fyldt af mod på moden, og blev godt hjulpet på vej henover det lange podium i Carlsbergs tappehal af danske topmodeller.

Flatterende hvidt satte dagsordenen med pift af fjerjakkers glamour. Silke og læder i fin mixture fik applaus, og Freya gav sine miniskørter skarp kant med ny volumen af brede, bløde læg løftet helt op i numsehøjder. Ungt og smart krævede det sine flotte pigeben. Men dem er der heldigvis også mange, som har. Der var også quilt og læder og fin forarbejdning til at sætte dagsordenen.

Det blev kort sagt til en dejlig åbning af den københavnske modeuge med spot på en af dansk modes ny, unge aktører. Man sad allerede og glædede sig til et gensyn.

Stine Ladefoged – SS13

Stine Ladefogeds SS13-kollektion var allerbedst, når den var strik-chic uden at tabe terræn til sine kommercielle budskaber.

Alt vist i beige, gult og lys turkis, sort og gråt. Hold øje med gråt, som godt kan gå hen at blive næste sommers sorte med ny fokus på skuldre og sømme sendt på himmelflugt.

Og får man lyst til at vende ryggen til det hele, var Stine leveringsdygtig i nogle af moderundernes bedste kig ind til den nøgne hud, set mellem designerens bløde amazonekrigere.

Whiite – SS13

Frederikke Hviid balancerede sin kollektion mellem det tidløse og et totalt, casual looks kommercielle back up, som næsten var syet ind i de mange shorts og små toppe.

Der var ingen overraskelser blandt fine skjorter stoppet ned i linningen i buks eller skørt med asymmetrisk virkning.

Er man til tidløs stil – det er der mange kvinder i Frederikkes målgruppe som er – så jeg superenkle kjoler med flow i til dem. Og delikate, juicy farver, som ingen går galt i byen med. Det var som om Whiite havde haft dem på huskesedlen i mange af indgangene under showet i en parkeringskælder på Østerbro fjernt fra lady Gaga & Co.

Ole Yde – SS13

Georg Jensen havde åbnet sit arkiv med vintage smykker for über-designer Ole Yde, som bød til show i en af Frederikstadens pittoreske, gamle gårde. Således blev det til en dobbelt oplevelse af både Vivianna Bülow-Hübe, Nanna Dietzel og Henning Koppels imponerende smykkedesign i sterling sølv og Ydes couture-drømme.

Prinsesse Marie sad på første række mellem adel og kendte, og alle sugede vi til os af dejlige synsindtryk fra opvisningens mesterligt forarbejdede flæser og korte skulder/ærmesnit. De lader sig ikke kopiere, selv om mange har forsøgt.

Det betyder at ”en Yde” er let genkendelig på de bonede gulve – i øvrigt også tit båret med fryd af kronprinsesse Mary.

Nude, sort og hvidt, koral og hindbær dannede en fin farveskala. Chiffoner og florlette silker klædte denne sommer aften, og lurex funklede om kap med konfektureæsker til nok var nok, imens Oles talent overstrålede alt.

Hvor er han dog dygtig.

David Andersen SS13

David Andersen gik i sort med afstikkere til gråt og pift af blåt, da han viste en spændende kollektion i en af Carlsbergs tappehaller.

Hans mænd skal på gaden i shorts-habitter med hvide knæ og tights under

de korte bukseben til næste år. Og det var en nyhed, som gik lige hjem i den tætpakkede hal.

Andersens piger sprang også ud i sorte shorts. Deres var af læder og skal nok få ben at gå på i butikken, når den tid kommer. Eller hvad med her og nu?

David var en af de designere, der læste skriften på væggen under Copenhagen Fashion Summit konferencen og som allerede er klar med etisk, bæredygtige design mærket Zero Waste, uden en millimeters stofspild.

At han har sin helt egen voksende menighed til tøjet, der går i sort, og at folk fokuserer på stilens skræddersyede kant, har jeg aldrig et øjeblik været i tvivl om.

Baum und Pferdgarten – SS13

Helle Hestehave og Rikke Baumgarten stillede op til modeuge med ugebladet Alt For Damernes guldknap. Den hæder fik de også i 2000 og se bare, hvad det er blevet til: Dejlige kollektioner i trængsel fra de to dygtige designere!

Den nyeste, vist i Carlsbergs tappehal med overrækkelse af guld og blomster, afslørede en mere enkel og afslappet stil, end vi har set fra duoen tidligere.

Kedelig? Nej delikat og med ekstra gevinst i glimt af minimalisme og gode sporty referencer.

Hættecardigans, pencilbuksers trefjerdedel længder og skarpe snit blødt op med cocoon-silhuetter sendte ny signaler fra Rikke og Helle.

Silke, bomuld og denim var der intet nyt i, men det var der i nogle markante trekants print inspireret af Myer Department Store i Melbourne. Andre mønstre i blomst eller med læbe-signaturer satte humøret op i gear.

Hvidt og creme var på podiet mellem bourgogne, pink, syntetisk grønt og sennep. Læg mærke til bourgognen, den bliver skøn i mix med pink, orange og marine.

Til lykke med guldknappen. Hold fast i stilen.

Stine Goya – SS13

Stine kom, blev set med jubel – og sejrede, da hun indtog Gallerys showscene med et spektakulært shows dejlige tøj.

Cirkusmagien var hentet i Yves Saint Laurents øjenskygge-glimmer og lagt som funklende masker over modellernes ansigter af den prisvindende makeup artist Zenia Jæger, og hele sceneriet klædte hår blæst op som candyfloss i stride strømme.

Flot set indrammet i myriader af elpærer monteret på et fantastisk harlekin espalier af træ over podiet.

Og tøjet? Ja, det var nøjagtigt så enkelt og pastel fokuseret, som Goyas fans elsker det- enkelte stykker med sort og ditto blonder undtaget.

Jockeykasketten blev endnu en gang erklæret for et must og lur mig, om den ikke allerede er på vej i sensommergaderne sammen med Goyas dejlige tasker designet for Adax.

Noa Noa – SS13

Noa Noa-brandet har været ude af min showkalender siden Harald og Lars Holstein solgte deres livsværk til kapitalfonden Axcel. Men det blev rendez vous´et ude på Visions showscene ikke ringere af, for sikke et gensyn.

Femmes Regionales’ styling med Emilie Møller backstage sikrede Noa Noa-atelieret en solid succes og os andre en god oplevelse af, at man stadig kan gøre trendfund uden at nulstille bankkontoen.

Masser af broderie anglaise, sort eller hvid i kjoler, skørter og bluser. Aktuelle at blande med små jakker eller strik – det er jo helt up to date at matche sin fine kjole med en god cardigan.

Hold øje med Noa Noas lækre ruskindsbukser med vidde. Stik i snøresko til dem og brug stilen som kant til alt det feminine, for ikke at bruge ordet tøsede. Beige, hvidt, creme, mint og sort brændte igennem farveskalaerne. Quiltede jakker og strik stod i kø for en plads på top 10 listen, og trøjen med prikket ryg og ensfarvet front tegnede sig allerede som en sællert. Snup den før veninderne. Noa Noa sælges fra 180 butikker i 22 lande og omsætter årligt for ca. en halv mia. kr. Det er sød musik fra en dygtig, dansk modebranche.

Peter Jensen – SS13

Vor London-baserede, danske designer Peter Jensen havde Mick Jagger og Tippi Hedron – Alfred Hitchcocks thrillerdiva – som muser for sin nye unisex-kollektion.

Mest lignede det nu menswear til både pigerne og deres fyre med lyserøde køkkentern i shorts-habitter uden skelen til køn.

Men Jensen slap godt fra det hele – selv en lyserød herrehabit i velour!

Også seersuckerbomuldens lyseblå terner i maskulint design og alle bukselængder op på anklen, som om de er købt for korte. Men i følge designeren set som ungt, humørfyldt image, og jeg var enig. Gad nok vide, om danske mandfolk hopper i dem.

Peter Jensens talent for at ramme plet hos sit publikum var stort og det gode humør, som prægede hele kollektionen, ubeskriveligt.

Bruuns Bazaar – SS13

Hos Danish Fashion Institute anmelder jeg ikke med stjerner – i så fald ville jeg drysse dem alle sammen ned over Rebekka Bay, chefdesigner m/k hos Bruuns Bazaar. Hendes overskud til at gøre den ny classic til et begreb og nå ud i alle hjørner af den store kollektion, var imponerende, da Bjørn og Teis Bruun var showværter i husets, smukke, gamle gård under modeugen.

Bay viste sine habitherrer med og uden slips eller med no-nonsens strik i stedet for skjorte uden at de tabte en millimeter af deres elegance på gulvet, og hun sendte kvindernes street wear på gaden med shorts og blazer. Det var ungt. Det var smart, også til de voksne.

Og det hele var tidløs stil med twist og kant styret af en designer, som ikke gik på kompromis med hverken forarbejdning eller kvalitet. Set i frakker, der ikke skete andet med end et par gyldne lynlåse kunne klare eller i jakker uden kraver ligesom skjortebluserne.

Glemte jeg farverne? De var også klassiske og egentlig ligeså minimalistisk i øjenfaldende med flere slags beige og kaki, lysere blåt og gråt, creme og hvidt og sort som evergreen. Kort sagt et look, som lignede en million i outstanding udmeldinger fra Rebecca Bay.

By Malene Birger – SS13

Malene Birgers mange celebrityfans skabte limousinekøer ude ved Øksnehallen før showtime under modeugen, og inde i kæmpehallen sad vi i pink stole, mens champagnepropperne sprang om kap med kindkyssene, for der var 10 års nostalgi og celebration stemning i luften.

Backstage erklærede vor nationale stjernedesigner, ”at hendes drømme og mål var blevet opfyldt.” Egentlig har hun vel aldrig været en drømmer, det har været hårdt arbejde trods guldrandede talenter, og hun tilføjede da også, ”at nu gjaldt det business.”

Malene Birger er ude i 42 lande med 28 butikker og på vej med flere – foreløbig med en årsomsætning på 267,4 mio. kr. Respekt.

Også for gensynet med de bedste minder fra designerens 10 års kollektioner.

Ingen tvivl om Malenes fascination af 50’erne og 60’erne. Hun var først i mål med pailletternes glamour og med 50’er-blikfanget i numsestramme pencilskørter. Gav tidligt sine kjoler sexet kant og introducerede alt, hvad podierne kunne bære af store mønstre i blomst og broderier, som kunne få Hollywoods røde løbere til at falme.

På vej ind i sit nye årti viste Birger, at sexappealen ikke bliver arkiveret, men tværtimod havde fået et lift i bl.a. chiffonkjoler til fint og kig til bryster uden BH!

Apropos business har sexy mode altid tjent sig ind. Kejserinde Eugenie brugte hovsa tricket til at lade brysterne smutte ud af kjolen for at sætte Napoleon Den Tredje skakmat og lige siden har kvindemagt og mode infiltreret både politik og storfinans.

Vor tids Eugenie’er går måske ikke så åbenlyst til sagen, men de holder øje med Malene Birgers strømpile og elsker hendes designs.

Designers Remix – SS13

Shorts i sæt med jakker bliver en af næste forårs sikreste trends, og Charlotte Eskildsen leverede varen i hyper aktuel letvægtsuld og flere lysegrå nuancer.

Hendes Designers Remix-kollektion blev vist og stylet af modeboss Uffe Buchard med et forrygende show i det kongelige teaterhus og fik stor anerkendelse for sin mangfoldighed fra de sorte blazeres skrædderlook til eksklusive striktøjers hverdagsmuligheder

Farverne lyste i pink, pistacie og lime fra kjoler, skjorter og bluser under hvide jakker, og markant volumen i aftenkjoler tilegnet galla fra samme farveskala tippede jeg sællertpladser på Eskildsens bøjlerækker.

Day Birger et Mikkelsen – SS13

Kjeld Mikkelsen har været aktør på den danske modescene i l5 år, det sidste med Peter Ingwersen som kreativ direktør. Men Ingwersen har søgt større internationale udfordringer og nåede knapt at få sin signatur på forårskollektionen. Men det fik producer Thomas Hargreave rettet op på med sine tre flotte tableauer og professionelle stylingmix af show og mode.

Mikkelsens verden af mode præsenterede utallige bud på shorts, små toppe og jakker til evig kombination, enkelte kjoler, kobber-parkas og guld-solskygger at sætte i panden, hvis man ikke er til solbriller. Også bikinier i det pure guld, og det var ikke så ringe. Men hvis DNA’et fra brandets start er målet, ligger det ikke lige om hjørnet.

Wood Wood – SS13

Karl Oskar og Lotte var tilbage i København med Wood Woods street wear efter et par afstikkere til Berlin, og det var tydeligt, at de havde Wood Woods store danske menighed med sig, da modeflokken drog ud ad Amager Strandvej ved nattetid for at se kollektion i Andersens galleri.

Stilen havde tydeligt og klart flyttet sig fra gadens hættetrøjer, som stadig tegner WW, men afgiver plads til ny opgradering af habitter og jakkers skrædderpræg, som nemt tilpasses rygsækpigen og hendes fyr. En trenchcoat gik endnu videre og nærmede sig til manges jubel high street.

Jeg spottede nul pasteller, men masser af sort, gråt og kaki, mønstre i blomst og junglehyl. Sko med go’ gang i og, hvis man ikke lige er til rygsække, tasker i mange varianter designet i samarbejde med Eastpak.

Jesper Høvring – SS13

Jesper Høvring syer drømme til gallarober af fineste slags, og han viste en gigantisk kollektion hos Nimb målt efter antal af indgange – de fleste med dramatiske slæb som skabt til bonede gulve og røde løbere.

De vaskeægte breaking news udeblev, til gengæld stod det hurtigt klart, at Yves Saint Laurent ikke havde levet forgæves, hvad skyhøje slidser angik. Det havde fransk haute coutures store mester udi draperinger, Madame Grès, heller ikke. Hvad disse for party kjoler så væsentlige detaljer angik, kunne Jesper sagtens spise kirsebær med de store.

Og stort, flot og fejende var hele scenariet denne tidlige morgen hos Nimb.

Måske lige med undtagelse af de få korte kjoler til fint og enkelte nederdele med bluser a la Mad Men 60’erne, som så til gengæld var stilige.

Flatterende hvidt, dramatisk sort og masser af gråt i mange nuancer dannede en karakteristisk palet.

Priserne talte vi ikke om, men festligt var det – og overdådigt – at få et kig ind i Jespers gyldne niche af drømme.

Ivan Grundahl – SS13

Traditionen tro havde Grundahl en propfyldt Gallery-scene i sin hule hånd, da han sendte langbenede modeller plus en enkelt mand ned ad podiet .

Creme safarijakker tog pusten fra ærkefashionistaerne, men det var også lækkerier! Og de blev ledsaget af manden med nøgen overkrop og diskrete hvin fra galleriet, læs: øverste bænkerækker. Tilsvarende var begejstringen for bukser med blød volumen i tidløst design og store lag-på-lag ankelskørter til bluser og lange jakker i flydende kaos.

Ivans nye sorte var hindbærrød og skøn. Husk det var jo tøj til næste forår og sommer, vi sad og kiggede efter i sømmene. Men hvidt, kaki og klassiske grå kulører var også værd at vente på.

Anede jeg tilbageholdenhed i de helt store volumenhyls maxiskørter? Ellers var alt ved det samme højtelskede Grundahl-look med snøresko à la violinkasser til det hele og frihed til ikke at ligne alle de andre.

Soulland – SS13

Jeg var vild med Soulland og mændene bag succesen. Silas Adler, designer, kan noget med sit brand og logoer, som virker hver gang ud fra inspiration med stor spændvidde. Sidste år fra postbude (de kom på danske frimærker), i år med nostalgi hentet i fransk bourgeoisis gamle mansions.

Samme logomania bragte Silas og Jacob Kampp Berliner, økonomisk back up’er, på sporet af den store, forfaldne rigmandsvilla, de havde valgt som location for præsentationen af deres SS13 nyheder.

Og så var der stemt Soulland logos med franske mansions på alt fra T-shirts til jakker med forarbejdning, der ville noget. Men jeans og strik var også værd at stå i kø for, da vi blev guidet gennem Østerbro villaens imponerende rum af fremtidens nyeste it-teknologi.

Dressmen i statueposition kodede man sig ind på med iPhonen, så de gik catwalk på skærmen og hele showet kunne tages med hjem i lommen.

Fantastisk.

Det undrer ikke, at den dygtige duo har godt fat i en global succes med kontor i New York, hvor Soulland sælger livligt – også sko, sokker og hatte, you name it. Det var hattene, jeg for nogle år siden faldt pladask for. Jacob ses aldrig uden sin, og seneste model er opkaldt efter hans smukke kæreste, Cecilie. Man gik hjem med masser af god energi fra Soulland eventen

Henrik Vibskov – SS13

Havde nogen fortalt mig, at jeg en sen aften ville stå i kø foran Charlottenborg for at se Vibskovs kollektion i gården, havde jeg grinet højt. Men jeg stod der alligevel. I et bølgende menneskehav af dimensioner. Klemt, mast og kvast indtil åndenød, som intet havde med forventningens glæde at gøre. Den åndenød var simpelthen et trængselsfænomen!

Men Henriks finurlige talenter var det værd.

Hvem ellers i hele den vide, danske modeverden havde hittet på tungen?

En kolos af en pink tunge. Og så med sorte polkaprikker (!). Den indtog podiet, så hele Vibskov-flokken kunne gå catwalk omkring den med en legesyg kollektion, man kun kunne forelske sig i fra enhver skæv vinkel.

Og så alle disse højpuldede hatte mellem strikhuer med kvast på toppen. At tænke sig man faktisk sad der og begyndte at drømme om en hue med kvast – og så i min alder.

Jeg så mænd i prikkede joggingbukser og piger i ret lækre jumpsuits. Strik m/k var værd at investere i. Masser af shorts, oversize bukser og jakker hang også ud. Karakteristisk sort og hvidt var over hele linjen. Og et mylder af frække farver i nye mix blev ved med at sladre Vibskov for fuld udblæsning.

PS: Henrik Vibskov fik for nogle år siden verdens største designpris på en mio. svenske kroner og milde himmel, hvor han bliver ved med at leve op til den hæder.

 

 

Læs også