Tilbageblik 2017: Et år med stoledans på direktørgangen
2017 bød på ekstraordinært mange velkommen og på gensyn. Og et par enkelte endegyldige farvel.Der er altid rotationer, udskiftninger og nye talenter i modebranchen, men 2017 viste sig alligevel at byde på lidt flere ’farvel’ og ’velkommen’ end normalt. Året har været fyldt med nyheder om ledende profiler, direktører, redaktører og ikke mindst designere, der skulle forlade en stilling eller prøve kræfter med en ny – herhjemme såvel som i udlandet.
En af de helt store overraskelser i den internationale modebranche kom, da Christopher Bailey tilbage i oktober offentliggjorde, at han ville træde af efter 17 år ved roret hos Burberry. Han har, foruden at være kreativ direktør, i en periode også varetaget stillingen som CEO for hele modehuset – en post som Marco Gobbetti overtog i begyndelsen af året.
”Det har været et stort privilegium at bruge 17 år af mit arbejdsliv hos Burberry, hvor jeg har lært meget af de folk, som har været en del virksomheden. Jeg tror på, at Burberry stadig har sin bedste tid foran sig, og at virksomheden kun vil blive styrket af den strategi som vi har udviklet med Marco ved roret,” sagde nu forhenværende kreative direktør ifølge Business of Fashion.
Kort forinden havde Alexander Wang – direktør og kreativ chef for brandet af eget navn – også annonceret, at han trådte ned fra direktørstolen. Modsat Bailey er planen dog ikke at forlade huset, men derimod at dedikere sin tid til det kreative arbejde.
Et par uger efter kunne luksuskonglomeratet, LVMH, fortælle, at der også hos dem skulle ske omfattende omstruktureringer i ledelsen. Det betød blandt andet, at flere højtstående profiler skulle bytte eller skifte plads med hinanden – både på koncernniveau, men også ude i de enkelte tilknyttede modehuse. Direktør og formand for LVMH Fashion Group, Pierre-Yves Roussel, skiftede den rolle ud med stillingen som specialrådgiver for Bernard Arnault, administrerende direktør og formand for moderkoncernen LVMH Group. Til at overtage fra ham kom nuværende CEO for Christian Dior Couture, Sidney Toledano. Hans rolle hos Dior blev derimod erstattet af Pietro Beccari, der før sad i direktørstolen hos Fendi.
Men det var ikke de eneste store omvæltninger i LVMH-koncernen i 2017. Lige på falderebet, den 22. december, blev det ligeledes endelig bekræftet, at Phoebe Philo forlader Céline efter næsten et årti ved roret. Allerede tilbage i oktober forlød det, at koncernen var på udkig efter en ny kreativ direktør, der kunne erstatte den eftertragtede designer – en designer, der nu selv har bekræftet, at husets forestående AW18-kollektion bliver den sidste fra hendes hånd. Hvem der fremadrettet skal overtage efter hende, er endnu ikke bekræftet, men det er nogle store sko at udfylde – ifølge Bernard Arnault, har Phoebe Philo spillet en afgørende rolle i etableringen af Céline, som det succesfulde brand, det er i dag.
“Det, som Phoebe har opnået over de sidste 10 år repræsenterer et nøglekapitel i Célines historie. Vi er meget taknemmelige for, at Phoebe har bidraget til det momentum, som huset oplever nu,” fortalte han ifølge Business of Fashion i forbindelse med offentliggørelsen af designerens afgang.
Også herhjemme var 2017 året, hvor flere modeprofiler skiftede job. HAN Kjøbenhavn ansatte tidligere topdirektør i Falck, Daniel Hummel, som ny CEO, efter Tim Hancock forlod virksomheden og overdragede den i hænderne på Jannik Wikkelsø Davidsen. Også både Saint Tropez, Raiins og by Malene Birger kunne byde velkommen til nye direktører, ligesom at hummel endelig fandt en ny CEO, efter et år med store interne intriger i ledelsen.
Det var ikke kun i de mange modebrands, at 2017 gjorde sig bemærket. Også på mediefronten bød året på store rotationer. Allerede i januar kom nyheden, at Alexandra Shulman ville stoppe hos britisk Vogue, efter at have siddet i redaktørstolen i hele 25 år. I april havde de så fundet hendes efterkommer, nemlig Edward Enninful, der har erfaring fra både i-D Magazine, amerikansk og italiensk Vogue og W Magazine. Men britisk Vogue var ikke færdig med at skifte ud. I maj kunne magasinets fashion director, Lucinda Chambers, fortælle, at hun efter 36 år i Condé Nast-regi ville fratræde sin stilling. Herhjemme fik magasinverdenen også tilført nyt blod, da journalist, redaktør og forfatter Karl Erik Stougaard blev udråbt til ny chefredaktør på Euroman.
Men det var ikke kun på grund af nye jobs, nye udfordringer eller måske endda uoverensstemmelser, at 2017 bliver kendt som et år med store omvæltninger i modebranchen. Også flere triste dødsfald har præget 2017, og betydet, at stort talent gik tabt.
I november gik den ikoniske haute couture-designer Azzedine Alaïa pludselig bort i en alder af 82 år, ligesom at Condé Nasts Si Newhouse døde den 1. oktober 2017.