Tilbageblik 2017: Politik, politik, politik
2017 var året, hvor alt blev vendt på hovedet i det politiske landskab – og det satte sit tydelige præg på modebranchen.Politik fylder altid meget, både i medierne, i det offentlige og hos befolkningen. Men 2017 blev året, hvor det politiske landskab også gjorde sig ekstra bemærket i den kreative industri. Året har været fyldt med politiske rotationer, overraskelser, uenigheder og forandringer, herunder ikke mindst da nuværende præsident i USA, Donald Trump, blev officielt indsat i januar 2017. Ikke nok med, at holdningerne til hans nye rolle var blandede, også hans første tid som verdens mest magtfulde mand, skabte ringe i vandet i modebranchen – i USA såvel som i resten af verden.
Allerede i den nye præsidents første regeringsmåned, i januar 2017, begyndte reaktionerne på hans radikale politiske agenda at ulme.
Nogle af de første til at råbe op var Business of Fashion med initiativet Tied Together – en opfordring til hele branchen om at stå sammen, uanset race, religion, etnicitet, seksualitet og køn, og vise at man hylder diversitet ved at bære en hvid bandana. Kampagnen blev skudt i gang under Tommy Hilfigers show i L.A, hvor alle modellerne bar en hvid bandana på catwalken.
Også under den danske modeuge i februar, havde international politik tjent som en inspirationskilde for et par nye kollektioner. Det var blandt andet tilfældet for designeren bag Munthe, Naja Munthe, der sluttede sit show af med at bære en T-shirt med den efterhånden verdenskendte sætning ‘Pussy Grabs Back’ – tydeligt henvendt til Donald Trump. Lignende opråb kom fra Lala Berlins Leyla Piedayesh, der sendte modeller ned ad catwalken iført tøj med ordene ’change’, ’think’ og ’revolution’ og som også selv indtog showscenen til sidst, bærende et banner med budskabet ’I’m an immigrant’, men reference til Trumps indrejseforbud, der trådte i kraft den 27. januar 2017.
Kort tid efter viste den politiske situation sig at være forståeligt endnu mere presserende for de designere, der viste kollektioner frem under modeugen i New York.
Flere modehuse valgte at sende diverse statements ned af catwalken, heriblandt Public School med budskabet ’Make America New York’ og ’We need Leaders’ trykt på kasketter og sweatshirts. Også diversiteten var i højsædet – mere end nogensinde før var catwalken fyldt med modeller af alle racer og størrelser, ikke mindst hos Prabal Gurung, som havde sammensat en meget multikulturel førsterække og som sluttede showet af med modeller iklædt T-shirts med skriften ’The Future is Female’ og med den hvide bandana om håndleddet – generelt havde en stor del af showbrandsene i New York tilsluttet sig Tied Together-kampagnen, både på catwalken og på tilskuerrækkerne.
Også under herremodeugen i Milano var den politiske utilfredshed til at tage og føle på. Balenciagas kreative direktør, Demna Gvasalia, havde lavet tryk på blandt andet jakker, T-shirts og tørklæder, der var en tydelig reference til Trumps konkurrent, Bernie Sanders’, præsidentkandidatskampagne.
Fra ord til handling
Men året har ikke kun været præget af verbale modsigelser. Flere store modehuse har taget aktion i håbet om at sætte sit præg på den politiske udvikling. Det gælder blandt andre Nike, der bare var ét af de brands, som officielt tog afstand til den amerikanske regerings kontroversielle indrejseforbud. Brandets CEO, Mark Parker, udsendte kort efter en pressemeddelelse, som offentligt bakkede op om den Nike-sponsorerede, olympiske og somaliske atlet Sir Mo Farah, og hvori der blandt andet stod:
”Vi vil gøre alt i vores magt for at sikre alle i Nike-familiens sikkerhed: vores kollegaer, vores atleter og deres familier. Nike står sammen imod fordomme og alle former for diskrimination,” skrev Nike dengang ifølge I-D Magazine.
Siden udgav Nike også en kampagne ved navnet Equality, hvori de tog yderligere afstand til den amerikanske præsident, ligesom at de i marts lancerede en kollektion bestående af sports-hijabs til muslimske kvinder.
Også Diesel gik kampagnevejen i forsøget på at takke nej tak til Trump-administrationens planlagte mur mellem Mexico og USA. Med navnet #makelovenotwalls er referencen til den amerikanske præsidents dagsorden vist ikke gået nogens næse forbi. Diesel var dog langt fra de eneste, der offentligt protesterede mod den omdiskuterede grænsemur.
Sidst i juni afholdt Björn Borg en tenniskamp netop på grænsen mellem Mexico og USA, hvoraf den ene halvdel af banen var placeret på mexicansk jord, den anden halvdel på amerikansk. Og så sent som i midten af december sidste år valgte Patagonia at true præsidentens administration med et sagsanlæg, efter det kom frem, at de har planer om at reducere to af landets største og fredede naturreservater drastisk.
“Amerikanerne har protesteret imod Trump-administrationens hidtil usete forsøg på at lukke vores nationale monumenter. Administrationens ulovlige handlinger forråder vores fælles ansvar for at beskytte ikoniske steder for fremtidige generationer og er den største eliminering af beskyttet jord i amerikansk historie. Vi har kæmpet for at beskytte disse steder, siden vi blev grundlagt, og nu fortsætter vi kampen i retten,” udtalte Patagonias administrerende direktør, Rose Marcario, ifølge Fashion United.
Om modebranchen i 2018 bliver lige så præget af det politiske landskab, må tiden vise.