Podcasts
Zalando adaptiv mode
TECH

Zalando ruller 3D-avatarer ud: Ny teknologi skal hjælpe til mindre tøjspild og færre returvarer

3D-avatarer er en del af den tyske online-gigants rejse mod at tilgodese flere kundetyper - men fordelene skulle gerne være flere end det.
3D-avatarer er en del af den tyske online-gigants rejse mod at tilgodese flere kundetyper - men fordelene skulle gerne være flere end det.

Det eneste svære ved at handle tøj online er efterhånden at gætte på størrelser og pasform. For skønt det meste tøj er produceret efter standardstørrelser, så er det vist ingen hemmelighed, at også de kommer i næsten lige så mange fortolkninger, som der findes kropstyper – næsten. Men det skal 3D-avatarer nu afhjælpe.

Zalando arbejder løbende på at tilpasse deres sortiment til denne forskellighed. De har sortimenter for ekstra høje eller korte personer. Et bredere udvalg af størrelser – både i tøj og sko. Og så lancerede de dette efterår sportskollektioner til folk med forskellige funktionsnedsættelser.

Nu har de taget et skridt videre i forhold til at sikre den bedst mulige pasform og i samme hug forsøge at mindske returneringer, som er et andet af online-handlens store problemer. Dette skal ske med en ny 3D-avatar-teknologi. Den skal give kunderne mulighed for at prøve tøj virtuelt, efter man har fået sin krop scannet og sine mål præciseret. Noget, der sker derhjemme og ikke bliver delt med andre end en selv, forsikrer Zalandos direktør for Norden og Benelux hos Zalando, Fabio Baum.

Frustrerende når tøjet ikke passer

“Vi ved, hvor frustrerende det kan være at finde den rette størrelse online,” siger han.

“3D-avatarerne bygger på kundernes egne kropsmål, hvilket giver en realistisk prøverumsoplevelse og reducerer antallet af returneringer.” Men tilføjer han, der kan også være en anden gevinst for de involverede brands og i et klimamæssigt perspektiv:

“Teknologien giver vores partnerbrands værdifuld indsigt i kundernes præferencer, så de kan tilpasse deres kollektioner mere præcist og mindske materialeforbrug og spild.”

Det er dog ikke alle, der er helt klar til at se, hvordan deres krop egentlig ser ud. Noget, der er vigtigt, hvis man skal have tøj, der sidder godt. Som vi også diskuterede i podcastafsnittet En modebranche i forandring: Inklusion og diversitet, er vi blevet alt for vant til at nøjes med tøj, der egentlig ikke passer os. Hvis vi skal lære at stille højere krav til vores tøj, tæller en erkendelse af, at vi ser forskellige ud, højt.

Der er dog også et stykke vej endnu, før teknologien rammer en avatar, der matcher dig fuldkomment. Det viser sig, da vi tester teknologien på redaktionen, og 3D-avatarværktøjet tilsyneladende ændrer proportionerne i hofte- og benområdet en smule på vores praktikant – til det rundere. Proceduren med måltagningen var nem – men resultatet er endnu ikke helt i mål. Men vi må huske, at det stadig er et pilotprojekt, der indtil videre testes i 14 lande, herunder Danmark.

Kan 3D-avatarer ændre online-shoppinglandskabet?

Zalando står dog ikke alene med denne nye teknologi. Fabio Baum peger på, at virksomhedens erfaring giver dem en unik position på markedet. Med 50 millioner kunder og et team, der i otte år har fokuseret på at skabe bedre pasformer, håber de, at avatar-teknologien kan skabe en ny standard i onlineshopping.

“Denne pilottest kombinerer to avancerede teknologier og skaber en helt ny oplevelse, hvor kunderne for første gang kan se, hvordan et stykke tøj passer på en avatar baseret på deres egne mål,” forklarer han. Projektet er indtil videre begrænset til Levi’s produkter, men samarbejder med flere brands er på vej.

Fabio Baum fortæller, at kundernes feedback bliver afgørende for de næste skridt, og at erfaringerne fra de kommende måneder vil afgøre, hvilke brands der tilføjes til teknologien.

“Kundefeedback er en central komponent i vores produktudvikling,” forklarer Fabio Baum og uddyber, hvordan diversitet er fundamentalt for Zalandos strategi: 

“Vi ønsker, at kundeoplevelserne skal være tilgængelige og relevante for alle størrelser og kropsformer.”