Podcasts

Labfresh-stifter om crowdfunding: “Det kan komme til at være en kæmpe gevinst for den danske modebranche”

Labfresh har god erfaring med crowdfunding og har brugt til både opstart, lancering af nye produktkategorier og butiksåbninger. En metode de varmt kan anbefale.
Labfresh har god erfaring med crowdfunding og har brugt til både opstart, lancering af nye produktkategorier og butiksåbninger. En metode de varmt kan anbefale.

Lige nu er tøjvirksomheden Labfresh midt i sin femte crowdfunding-kampagne. Denne gang skal kampagnen bruges til at lancere en rygsæk, som er en helt ny produktkategori for Labfresh. Normalt fokuserer de på tøj i tekniske materialer, som er smuds- og vandafvisende.

“Grunden til, at vi vil crowdfunde den her rygsæk, er, at den ikke passede ind i vores normale kollektion. Det var bare noget, jeg personligt syntes var superfedt at gøre, så jeg lagde den op på Kickstarter for at se, om verden har lyst til at få en rygsæk fra Labfresh,” fortæller Kasper Brandi Petersen, der er medstifter af Labfresh, om brugen af crowdfunding til at lancere nye produkter.

For ham er crowdfunding nemliig ikke kun et redskab til finansiering af nye tiltag. Selvom det selvfølgelig er en vigtig del af det. Crowdfunding er for Kasper Brandi Petersen i lige så høj grad et strategisk værktøj til at teste markedet. En slags lakmusprøve for nye produkter. Hvis der er kommer nok ordrer gennem Kickstarter-kampagnen, kan det godt betale sig at sætte rygsækken i produktion. Og omvendt, hvis der ikke kommer nok ordrer, har de sparet virksomheden for en ordre på 2000 styk for efterfølgende at finde ud af, at ingen er interesserede i den rygsæk. Virkeligheden er, heldigvis for Labfresh, det første scenarie.

“Vi har ordrer fra 24 lande nu, mener jeg, og så ser vi, hvor langt vi når, inden kampagnen udløber. Men der er allerede nok ordrer til, at vi kan begynde at producere rygsækken,” lyder det fra Kasper Brandi Petersen om kampagnen, som løber indtil den 30. oktober.

Ny lov gør det lettere at crowdfunde

Og potentialet for at bruge Kickstarter-kampagner og andre former for crowdfunding er kun et, Kasper Brandi Petersen anser som voksende for hele den danske modebranche:

“Crowdfunding er noget, der især for den danske modebranche vil komme til at være en kæmpe gevinst i de kommende år. Med den nye iværksætterpakke er det blevet meget nemmere at crowdfunde, når man er et anpartsselskab,” fortæller han.

I den omtalte iværksætterpakke, som trådte i kraft i juni 2024, står der i punkt I.8, at “aftalepartierne er enige om at styrke adgangen til kapital og lempe beskatningen ved at (…) lovliggøre equity crowdfunding for anpartsselskaber, så disse virksomheder får bedre mulighed for at rejse risikovillig kapital fra en bredere gruppe af investorer.”

Den brede gruppe af investorer, der består af forbrugere fremfor én stor, samlet investor i form af for eksempel en kapitalfond har vist sig at være særligt fordelagtig for Labfresh’s forretningsmodel. Og metoden er rimeligt ligetil.

“Traditionelt set ville man tage et lån i banken eller i sit hus for at finansiere sin første kollektion. I stedet lagde vi en video på Kickstarter, hvor vi sagde: “Vi har designet den her t-shirt, skjorte eller polo. Har I lyst til at købe den nu?” Og så leverer vi den 4 måneder senere,” siger Kasper Brandi Petersen.

“Og det fungerer rigtig godt. Det minder faktisk om, hvordan man arbejder i retail, hvor indkøberne kommer og lægger en ordre seks måneder i forvejen. Vi gør det bare på en lidt anderledes måde. Vi går direkte til slutkunderne og beder dem om at betale på forhånd. Når vi har modtaget nok ordrer, lægger vi dem hos fabrikken og betaler direkte.”

På den måde er Labfresh kommet helt uden om at have wholesale-kunder og sælger udelukkende gennem egne butikker og webshop. Men forretningsmodellen betyder også, at projekterne er nødt til at være lidt mere kortsigtede, forklarer Kasper Brandi Petersen:

“En af ulemperne ved crowdfunding er, at private investorer ikke vil risikere at miste deres penge. Så man skal være lidt mere forsigtig og fokusere på profitabilitet. Hvis man har en plan om at brænde en masse penge af i fire år for at satse på noget virkelig ambitiøst, kan private investorer godt få kolde fødder. På samme måde er der heller ikke det samme sikkerhedsnet, så vi er nødt til at tage lidt mindre risici. Det betyder, at vi ikke kan lave de helt langsigtede investeringer med crowdfunding, men det passer også godt til os.”

Låner fra forbrugerne

“En anden metode er, at vi har lånt penge af vores kunder til at åbne nye butikker. Vi spørger simpelthen vores hollandske eller danske kunder, når vi vil åbne noget nyt: “Kunne I tænke jer, at vi åbner en butik i nærheden af, hvor I bor?” Hvis folk siger ja, spørger vi: “Må vi låne penge af jer til at åbne butikken?” Så låner vi deres penge, åbner butikken og betaler dem tilbage over fire år,” fortæller Kasper Brandi Petersen.

På den måde sikrer de også, at de åbner butikker i områder, hvor der er interesserede kunder. Og her fremhæver han igen metoden, som et godt redskab til at teste sin kundegruppe. Noget, man også kan bruge som argument overfor en bestyrelse, hvis det skulle være nødvendigt.

“Hvis bestyrelsen ikke synes, det er en god idé for eksempel at åbne en butik i Paris eller lancere børnetøj. Så kan du som chef i stedet lige teste det inden næste bestyrelsesmøde. Og når du går ind til bestyrelsesmødet, har du al data, der viser, at folk virkelig gerne vil have det. De har faktisk allerede betalt. Så er der ingen i bestyrelsen, der kan sige nej til det,” forklarer han.

Et stærkt netværk

“Det sidste, vi har gjort, er at sælge dele af ejerskabet af forretningen til vores kunder, så de nu ejer 28 procent af Labfresh,” fortæller Kasper Brandi Petersen om den sidste måde, Labfresh har brugt crowdfunding.

Og den del betyder for Kasper Brandi Petersen, at de har fået skabt et godt netværk omkring Labfresh, som han ikke ville være foruden.

“Vi har 1.216 investorer, og det har været fedt at bygge sit brand op sammen med så mange kunder. Vi får en masse hjælp, som vi slet ikke havde forestillet os. For eksempel da vi åbnede butikken i Købmagergade, skulle vi finde ud af, hvem der skulle gøre rent i butikken, hvilken ejendomsmægler vi skulle bruge, hvilke forsikringer vi skulle have, og hvordan vi skulle lave kontrakter til de ansatte. Så spurgte vi de 140 danskere, der havde investeret i at åbne butikken, om de ville hjælpe eller kendte nogen. Så var der en HR-chef, der kunne lave kontrakterne for os, og en ejendomsmægler, der ville kigge lejekontrakten igennem. Nu har vi en gruppe af folk, som gerne vil hjælpe uden at tælle timer eller sende en regning bagefter. Derfor vil vi også så gerne lave nogle events, hvor vi forkæler dem lidt med vinsmagning eller holder roundtables, hvor folk kan stille os en masse spørgsmål,” fortæller Kasper Brandi Petersen om det netværk, de via crowdfunding har fået bygget op om Labfresh.

Labfresh’ stiftere Lotte og Kasper Brandi Petersen med den nye rygsæk.