Podcasts

Svensk upcycling-brand vinder LVMH-prisen

Som det første svenske finale-brand vandt Hodakova tirsdag den prestigefyldte pris.
Som det første svenske finale-brand vandt Hodakova tirsdag den prestigefyldte pris.

Finalen for den 11. udgave af LVMH-gruppens internationale talentkonkurrence fandt sted i går sted i Paris. En finale, hvor hele 400.000 euro samt et skræddersyet mentorprogram, er på spil for de 8 finalister, der er udvalgt ud af hele 2500 ansøgere. Og det var det svenske brand Hodakova, der med en helt særlig bæredygtighedsagenda løb afsted med prisen i år. 

Hodakova, der er stiftet af Ellen Hodakova Larsson, har over de sidste tre år arbejdet på at udvikle et cirkulært system til anskaffelse af allerede eksisterende materialer. Et system, der gennem organisationssamarbejder og med hjælp fra AI, gør det muligt at arbejde med upcycling i større skala. At LVMH-prisen tildeles et brand, der sætter lokal produktion og upcycling i højsædet, kan ses som en sejr for modebranchens cirkulære omstilling:

”Siden jeg grundlagde Hodakova i 2021, har jeg mødt meget modstand i forhold til vores forretningsmodel, men i dag kan jeg stolt fortælle, at hver eneste style fra Hodakova er upcyclet – denne pris beviser, at verden nu er klar til det første bæredygtige modehus,” fortæller Ellen Hodakova Larsson, stifter og kreativ direktør i Hodakova, i en pressemeddelelse fra Swedish Fashion Council. 

LÆS OGSÅ: Emilie Helmstedt blandt de nominerede til dette års LVMH-pris

Men det var netop på grund af sin skalerbare, cirkulære forretningsmodel, at Hodakova kunne løbe med LVMH-prisen: 

“Det er første gang, vi har set et projekt om bæredygtighed, der har tallene med sig – og som formår at sælge. Vi vil anerkende disse vigtige resultater,” fortæller Maria Grazia Chiuri til Vogue, ligesom hun også roser designerens kreative evner. 

Maria Grazia Chiuri fra Dior var en del af årets jury sammen med blandt andre Marc Jacobs, Stella McCartney og Silvia Venturini Fendi. Juryen tildelte i samme omgang også LVMH-gruppens Karl Lagerfeld-pris til den hollandske designer Duran Lantink, ligesom de også tildelte den nye Savoir-Faire-pris til det irske brand Standing Ground. De to designere modtager hver 200.000 euro og et et-årigt mentorprogram.