Podcasts
REGNSKAB

Øger bundlinjen med 20 millioner: Moss Cph brager frem

Alligevel er det også her bekymringerne for indeværende år, der fylder mest. Et år, som ifølge CEO Peter Dahl byder på en “ikke uvæsentlig nedgang i forbruget i Europa.”
Alligevel er det også her bekymringerne for indeværende år, der fylder mest. Et år, som ifølge CEO Peter Dahl byder på en “ikke uvæsentlig nedgang i forbruget i Europa.”

Det er gået én vej, frem, siden Moss Cph i 2017 blev opkøbt af Anders Freund i kølvandet på konkursen i 2016. Og nu afslører virksomhedens seneste årsregnskab, at brandet fortsat er rigtig populært hos forbrugerne.

I rapporten for 2021/22 ses det nemlig, at Moss Cph A/S har en bruttofortjeneste, der er vokset fra 76,9 millioner kroner i 2020/21 til 103,6 millioner i 2021/22. Bundlinjen er ligeledes stukket af og lander på knap 45 millioner kroner mod 24,8 millioner året før. Egenkapital er også steget pænt og lyder på næsten 66 millioner kroner mod 46 millioner i sidste regnskab. Resultater, som da også vækker begejstring hos den stadig nye administrerende direktør, Peter Dahl, der ifølge CVR-registret satte sig i stolen tilbage i juli i år.

“Vi er glade og stolte over resultatet, men vi er også ydmyge og respektfulde for fremtiden. Der er behov for at smøge ærmerne op, for vi ved ikke, hvad vi kigger ind i. Det er selvfølgelig en mærkelig fornemmelse, når regnskabet viser så godt et resultat, men sådan er det,” siger han til Finans.

Ser ind i “en ikke uvæsentlig nedgang i forbruget i Europa”

På trods af massiv fremgang er det altså ikke tid til at læne sig tilbage, mener Peter Dahl, der i regnskabet også udtrykker sine bekymringer for indeværende år med tidens helt store udfordringer som inflation, krig og energipriser in mente – præcis som vi netop har hørt udtrykt fra Anders Holch Povlsen fra den ditto vækstende modevirksomhed Bestseller. I Moss Cphs ledelsesberetning skrives der blandt andet:

“Ledelsen forventer et udfordrende regnskabsår. Vi ser ind i en ikke uvæsentlig nedgang i forbruget i Europa. Samtidig stiger råvarepriser fortsat. Vi har valgt at absorbere størstedelen af prisstigninger internt. Vi forventer en lille omsætningsfremgang på 5-15 procent og et resultat før skat på niveau eller lige under sammenlignet med 2021/22.