Podcasts
Alle nyheder, CORONA, Corona

Virtuel shopping, livestream og hjemmestrik: Modebranchen finder nye måder at møde kunderne på

Evnen til at tænke nyt er for alvor sat på prøve i et år fuld af nedlukninger. Tvangslukkede butikker og udfordrede brands har ført til virtuelle og innovative måder at møde kunderne og deres behov på. Vi har set på Ganni, Name It og Skall Studio.
Evnen til at tænke nyt er for alvor sat på prøve i et år fuld af nedlukninger. Tvangslukkede butikker og udfordrede brands har ført til virtuelle og innovative måder at møde kunderne og deres behov på. Vi har set på Ganni, Name It og Skall Studio.

Digitale alternativer til den pludseligt besværliggjorte eller helt aflyste fysiske kontakt er accelereret igennem det sidste år. Herunder har en ny shoppetendens vundet indpas særligt i modebranchens tvangslukkede butikker; nemlig videoshopping. Eller virtuel shopping, som det også kaldes. En slags digital salgskanal/kundeservice, som ikke er et nyt fænomen, men et som i den grad er vokset under nedlukningen – så meget, at Dansk Erhverv i denne uge afholder et webinar om videoshopping for de medlemmer og ikke-medlemmer, der ikke allerede selv har kastet sig over tendensen. For, som Dansk Erhverv skriver, er konceptet ikke blot en effektiv måde at “give en personlig, nærværende shopping-oplevelse, hvor ekspertvejledning, rådgivning og den enkelte kunde er i centrum” i en tid, hvor netop det er blevet noget nær umuligt. Det er også noget, der har potentiale til på længere sigt at blive en naturlig ekstra salgskanal for butikkerne som en videreudvikling af detailhandlens omnichannel-fremtid.

Konceptet er simpelt, og går, som navnet antyder, ud på, at brands sælger deres produkter fra butikken, men via et videokald på for eksempel telefonen. Selve udførelsen varierer dog en smule:  fra dem, der arrangerer virtuelle en-til-en møder med deres kunder, til dem, der livestreamer kollektionsfremvisninger og stylingtips fra en butik eller et studie, så forbrugerne kan se og ’shoppe’ med hjemmefra. Målet er det dog samme: At holde både omsætning og den gode og – for flere – tætte relation til kunderne i live.

Store internationale brands som Nike, Levi’s, Burberry og Boss har allerede taget virtuel shopping til sig, det samme har flere herhjemme. Det gælder blandt andre Ganni, der i januar udrullede et nyt tilbud til sine kunder i både Danmark, Norge, Sverige, Storbritannien og USA, som betyder, at man kan booke en privat shopping-’session’ i en af deres lokale butikker. For eksempel i den nye flagskibsbutik på Bremerholm i København, hvor man gratis kan tilmelde sig en 30 minutters gennemgang af brandets kollektioner og af butikkens personale få vejledning indenfor køb og styling – præcis, som man ville kunne få det, hvis man var mødt op, men nu bare over Zoom eller Facetime. Hvis kunden køber noget, sendes varen derefter hjem til vedkommende, som så kan prøve tøjet på og returnere, hvis den ikke passer eller ikke alligevel falder i smag.

Et tiltag, der ifølge Ganni blot er ét af flere nye innovationer født ud af krisen – her kan for eksempel også nævnes et succesfuldt virtuelt showroom for indkøbere – som har vist sig så brugbare, at det formentlig føres videre på den anden side.

Livestreaming møder shopping

Et andet dansk brand, der allerede selv har taget tendensen til sig, er Bestseller-børnetøjsmærket Name It. De lancerede i denne uge deres nye online shoppeformat ’Name It Live’. Et format, der ligesom ovenstående har til formål at bringe butiksoplevelsen hjem i kundens egen stue. Modsat Ganni er der ikke tale om private aftaler, men derimod større, ugentlige livestreamede events fra Bestsellers hovedkontor. Her kan kunderne se de seneste kollektioner, få tips til styling og høre om tøjets funktioner via egen computer eller mobil. Løbende kan man så lægge varer i kurven og chatte direkte med de skiftende Bestseller-ansatte, der agerer værter.

Ifølge Name It, oplever de en stigende interesse for netop den type shopping, som både er ’corona-sikker’, men samtidig mere personlig end en almindelig webshop.

“Konceptet giver os en unik mulighed for at kommunikere med vores kunder på en helt ny måde. I vores lives vil vi have et nyt hovedfokus hver gang og vise trends og styles, men vi vil eksempelvis også dykke ned i vores arbejde med Better Materials,” lyder det i en pressemeddelelse fra International Marketing Manager Matilde Louise Damsgaard.

Ifølge hende, kommer inspirationen blandt andet fra lokale Name It-butikker, der har oplevet stor succes med liveauktioner via Facebook under nedlukningen. Her har butikspersonalet flere gange om ugen inviteret både eksisterende og nye kunder indenfor i butikken via kameraet på telefonen. I det nye koncept vil Name It dog også ty til influencer-marketing i ønsket om at appellere til kundernes købelyst, idet de løbende vil invitere forskellige influencere ind, som vil dele tanker om trends, personlig stil og egne præferencer.

“I hver livestream er det muligt for seerne at stille spørgsmål direkte til værter og gæster i studiet, hvilket gør det nemt for dem at hjælpe og guide på en helt ny måde,” siger Matilde Louise Damsgaard videre.

Også det analoge har fundet nye veje til stuerne under corona

Videoshopping er dog ikke det eneste tegn på opfindsomhed i modebranchen det seneste år. Adskillige brands har prøvet kræfter med nye idéer – både digitale og analoge – i forsøget på at holde hjulene kørende under nedlukninger. Ofte med skarpt øje for, hvad det egentlig er, forbrugerne har brug for og efterspørger midt i en krisetid. Det er for eksempel tilfældet med Skall Studio, der i november 2020 lancerede deres første strikke-kit, som giver kunderne mulighed for selv at strikke nogle af brandets mest populære styles derhjemme. Og det har vist sig at være en stor succes, fortæller Skall Studio og Hjelholt Uldspinderi, som brandet samarbejder med til projektet. Så stor, at de har haft svært ved at følge med.

Ifølge brandet selv, skyldes det ikke blot, at mange tyer til indendørs sysler som håndarbejde og i særdeleshed strikning i en krisetid, og når verden er lukket ned – det handler også om, at forbrugerne på den her måde nemmere kan få fingrene i en af Skall Studios mest populære, men også dyreste strik.

“Vi er utrolig glade for og overraskede over den opmærksomhed, vores strikke-kits har fået. Vi har altid haft et stort ønske om at producere lokalt, og vores strikke-kits har givet os mulighed for at gå skridtet videre og understøtte lokal produktion hjemme i folks egne stuer,” lyder det fra Skall Studio, som dog ikke lægger skjul på, at tiltaget er et direkte produkt af Covid-19, som et forsøg på at tænke nyt i en krisetid:

“Vores strikke-kits var også et forsøg på at navigere i en krisetid og sætte os ind i vores kunders behov, og det har jo vist sig at være en stor succes, så det er bestemt noget, vi kommer til at arbejde mere med fremadrettet, også på den anden side af krisen,” lyder det videre fra søskendeduoen Marie og Julie Skall Fruensgaard, som derfor er i gang med at udvide sortimentet af kits med flere Skall Studio-strikmodeller.