Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs

Populært online børnetøjsmærke begæret konkurs

Corona, verdenssituationen og forbrugerkrisen har haft stor påvirkning på det nu konkursbegæret børnetøjsbrand.
Corona, verdenssituationen og forbrugerkrisen har haft stor påvirkning på det nu konkursbegæret børnetøjsbrand.

“Jeg kan med stolthed se tilbage på en virksomhed med mange års stabilitet og succes, siden Pompdelux kom til verden i 2006,” fortæller CEO og ejer Marianne Hoffmann Dyrbøl i en pressemeddelelse udsendt i dag.

Pompdelux har eksisteret i 18 år, siden 2006, og blev stiftet af Marianne Hoffmann Dyrbøl sammen med Pia Tangov Davids, der blev købt ud tilbage i 2015. Brandet var med i en ny bølge af børnetøjs-brands, der stod for en mere romantisk og blidere farveskala og fik succes med deres direct-to-consumer tilgang og såkaldte home shopping-events.

“Siden pandemien satte ind i 2020, har vi løbende trimmet forretningen og på bedste vis tilpasset os den nye verden. Men den drastiske ændring i forbrugeradfærden, der startede i foråret 2022 – hvor forbruget i livsstilsbranchen er blevet markant reduceret – har gjort det vanskeligt for os at tilpasse vores drift-setup yderligere,” fortæller CEO og eneejer Marianne Hoffmann Dyrbøl i en pressemeddelelse. 

Deres seneste regnskab fra den 30. juni 2022 til den 1. juli 2023 viser et årsresultat efter skat med et minus på mere end 20,5 millioner kroner. Selvom årsregnskabet 2021/2022 også var i minus var det noget mindre med et minus på 4 millioner kroner. 

“Ledelsen finder resultatet for regnskabsåret 22/23 for utilfredsstillende. Trods forventningerne om at året ville blive et svært regnskabsår, var den forsatte negative udvikling i forbrugertilliden på alle markeder uventet og resulterer i afvigelser i den budgetterede omsætning,” skriver brandet i ledelsesberetningen for deres seneste regnskab. 

Brandet har blandt andet opbygget en følgerskare på 148 tusinde på Facebook, der nu rør på sig i forhold til varer købt og returneret under det udsalg, brandet har kørt ind til for få dage siden.

“Det har været vigtigt for mig at begrænse skaden i videst muligt omfang, og det er med tungt hjerte, at jeg må indgive en konkursbegæring. Jeg er yderst taknemmelig over for vores loyale kunder, samarbejdspartnere og passionerede konsulenter og medarbejdere, der har støttet os gennem årene, og jeg beklager over for dem, der måtte blive berørt af konkursen,” fortæller Marianne Hoffmann Dyrbøl yderligere. 

Brandet har fra start valgt ikke at investere i butikker, men i stedet afholde home-shopping events, hvor Pompdelux-konsulenter faciliterede mere private events, hvor kunder kunne samles og shoppe. Samtidig har Pompdelux solgt via egen webshop, og denne direct-to-consumer tilgang gjorde prisen på deres produkter 30 procent lavere, end hvis deres produkter skulle sælges i detailbutikker, har brandet selv oplyst i deres seneste ledelsesberetning.  

“Det er uvist, hvad der nu skal ske med Pomdelux, men jeg vil stå til rådighed og bidrage på bedste vis i kurators arbejde på en redningsplan for mit hjertebarn,” skriver Marianne Hoffmann Dyrbøl afslutningsvis.