Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
SPONSORERET

Etiopien vil være et nyt og mere bæredygtigt produktionsland

Trods udfordringer er der stort potentiale i Etiopiens tekstilsektor. Her hersker både vilje og kompetencer, men infrastrukturen skal løftes gennem lokalt samarbejde og globale, dedikerede investeringer.
Trods udfordringer er der stort potentiale i Etiopiens tekstilsektor. Her hersker både vilje og kompetencer, men infrastrukturen skal løftes gennem lokalt samarbejde og globale, dedikerede investeringer.

“Talentet og evnerne er i landet. Men infrastrukturen kan være en udfordring.”

Sådan siger Nursema Cil, hvis titel er Head of Africa, i sit arbejde som ansvarlig for sourcing-aktiviteter i Subsaharisk Afrika for Otto International Scanthor – en sourcing-virksomhed, der udfører sourcing i hele verden for både retailere indenfor Otto Group, men også eksterne virksomheder. Hun har selv boet i Etiopien siden 2012 og arbejdet med sourcing i landet for Otto International Scanthor siden 2019.

Hun mener, at potentialet for at skabe en fuldt funktionsdygtig værdikæde i Etiopien er stort. Men at der også er behov for et tættere samarbejde og mere koordinering i de lokale værdikæder samt dedikerede globale investeringer. For eksempel er der brug for en eksportstrategi for at opretholde funktioner og opfordre til yderligere globale investeringer.

En af de store muligheder for Etiopiens tekstilsektor er at gøre mere bæredygtig produktion til en baseline for landet, mener hun. Noget, både investorer og lokale aktører bliver mere og mere opmærksomme på. Men det skal ikke gøre det dyrere for forbrugerne.

“Tankegangen for alle involverede i sektoren er ved at ændre sig. Der er større lokal forståelse for globale krav, og vi kan se, at bæredygtighed fylder mere og mere,” siger hun.

Vær tålmodig og konsistent med investeringen

Nursema Cil opfatter sourcing i Etiopien som en investering i fremtiden. En investering, der kræver en stor portion dedikation og forståelse for kulturelle forskelle og udfordringer for at lykkes. Konkrete tiltag omfatter teknisk støtte til opfyldelse af kvantitets- og kvalitetskriterier og overholdelse af både sociale og miljømæssige krav. Hun føler sig overbevist om, at Otto International Scanthor i 2030 vil kunne source alt fra råmaterialer til færdige og sofistikerede produkter, hvis bare den nuværende kurs fastholdes.

“For os handler det om at være konsistente. Om at tilbyde løbende træning og at følge op. Og så vil Etiopien blive en god sourcing-mulighed. Ikke kun for os, men for enhver indkøber, der dedikerer sig til at skabe en positiv forandring,” siger hun.

Her spiller oprettelsen af lokale kontorer, hvor lokal og global viden støder sammen, en afgørende rolle. En af nøglerne, ifølge Nursema Cil, er nemlig en forståelse for forskelle og en nedbrydelse af fordomme.

“Mange virksomheder har en forestilling om, at man kun kan source basisvarer fra Afrika og Etiopien. Men siden 2019 har vi i Otto International Scanthor sourcet både simple og komplicerede produkter her. Vi har set, at det faktisk kan lade sig gøre at stable kvalitetsproduktion på benene i Etiopien,” siger hun.

En udfordring kan dog være, at en borgerkrig i landet har ført til, at Etiopien ikke længere indgår i AGOA-programmet, der giver udvalgte lande toldfri adgang til det amerikanske marked. I november blev der dog indgået en våbenhvile, som kan få positiv indvirkning på situationen.

Bæredygtighed fra bunden er en stor mulighed

Der hersker stor vilje til at skabe en anden fortælling om Etiopien som sourcing-destination i landet. En del af den fortælling kunne meget vel være centreret omkring bæredygtighed. Nursema Cil ser nemlig, at en af Etiopiens store muligheder netop er, at industrien i landet er så ung, at bæredygtig omstilling kan gøres relativt let. At bunden, der skal løftes, ikke er så massiv og veletableret.

Samme manøvre forsøger Bottom UP!, et EU-støttet projekt ledet af den internationale organisation Solidaridad og med Etisk Handel Danmark som partner. Projektet støtter blandt andet den bæredygtige omstilling ved at give træning i miljøvenlige fabrikker og bedre vilkår for arbejdstagerne.

“I Etiopien er der stort potentiale forbundet med at gøre bæredygtighed til en baseline for landets produktion. Målet er, at ‘bunden’, den konventionelle produktion, slet ikke vil eksistere i Etiopien,” siger hun og fortæller, at den store modeuge i landet, ASFW ADDIS, netop har samlet forskellige stakeholders fra hele verden til en diskussion om det grønne potentiale for Etiopiens tekstilsektor. Den diskussion er blandt andet båret af landets bomuldsproduktion og genanvendelsen af plastikposer til brug i eksempelvis denimproduktion i landet.

“Jeg ser, at mange fællesskaber arbejder for at skabe en bæredygtig, uafhængig og stabil sourcing-historie omkring etiopisk mode,” siger Nursema Cil.

Otto International indkøber årligt tøj og tekstiler for godt 1,5 milliarder euro, som herefter sælges gennem Otto Groups retailvirksomheder.

Bottom UP! er et samarbejde mellem den internationale organisation Solidaridad, MVO Nederland og Etisk Handel Danmark. Projektet er finansieret af Den Europæiske Union og løber fra april 2019 til marts 2023. Det har til formål at løfte den etiopiske tekstilsektor fra bunden via forskellige træningsmoduler i blandt andet renere produktion og bedre arbejdstagerrettigheder. Bottom UP! samarbejder med 14 bomulds- og tøjproducenter i landet og berører i alt 2000 bønder og 19.200 arbejdere. Læs mere om projektet i denne artikel.

Artiklen er sponsoreret af Etisk Handel Danmark.