Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Backstage til Martine Rose stod streetcastede modeller iført hendes designs under Pitti Uomo

“Vi har endelig oplevet en messe, der er helt tilbage efter pandemien"

Sidste uges Pitti Uomo viste en branche, der – i hvert fald i nogle henseender – er tilbage i forhold til optimisme, ordrer og indkøbere.
Sidste uges Pitti Uomo viste en branche, der – i hvert fald i nogle henseender – er tilbage i forhold til optimisme, ordrer og indkøbere.

Det var ikke til at tage fejl af, da Pitti Uomo i sidste uge åbnede for sæsonens første herremesse på Fortesa de Basso i Firenze. Hjulene drejer igen. Der var folk; internationale indkøbere, de velklædte italienske modemænd, influencerne – herunder Freja Wewer, Ras Bartram, Daniel Lindström, Yu Masui – for ikke at nævne modejournalisten over dem alle Suzy Menkes, der troligt trissede messen igennem, passede sit skriveri i presseloungen i den gamle gule fæstning.

Og tallene understøtter da også billedet: 13.500 registrerede indkøbere ud af de i alt 18.000 gæster – hvilket er 10.000 besøgende flere end i januar 2021. En klar fremgang vel at mærke, selv om tallet stadig er halvdelen af, hvad det var før pandemien.

Den japanske influncer Yu Masui (til højre).
Den japanske influncer Yu Masui (til højre).
På den nye afdeling af Pitti Uomo, Pittipets, var der primært tøj til hunde, hvor katte mere bruges som accessories i sig selv.
På den nye afdeling af Pitti Uomo, Pittipets, var der primært tøj til hunde, hvor katte mere bruges som accessories i sig selv.

Med områder som ‘Fantastic Classic’, det kreative ‘Superstyling’, active wear-hallen ‘I go out’, det bæredygtige ‘S|Style’ med blandt andre danske Isnurh ombord, den nytilkomne ‘Pittipets’, der som navnet antyder var dedikeret til hundetøj, og endeligt ‘Scandinavian Manifesto’, den skandinaviske afdeling med brands som Han Kjøbenhavn, Les Deux, Rue de Tokyo og Berner Kühl. Og også her var det tydeligt, at tingenes tilstand er ved at lande i en ny normal, som direktør og forretningsudvikler i Revolver Clara Leone formulerer det efterfølgende: “Vi har endelig oplevet en messe, der er helt tilbage efter pandemien.”

For Rue de Tokyo, der er en tilbagevendende gæst på Scandinavian Manifesto, mærkede man også fremgangen:

“De sidste to udgaver af Pitti Uomo har været fantastiske for os, og vi har haft møder med nogle af vores største kunder, hvilket ville være sværere for os at booke i vores showroom i Paris eller København. Generelt mærkede jeg en optimistisk stemning, som jeg i den grad deler, og fra nogle af vores største kunder har vi også hørt, at de har haft nogle fantastiske sæsoner og har haft rekordsalg inden jul. Med det sagt kan man også mærke, at nogle markeder har det sværere end andre, og man hører også, at mange butikker ikke tilføjer nye mærker nu. Vi er stadig et relativt lille brand, så vi har altid nye butikker, vi kan tale med og vise vores kollektioner,” lyder det fra David Andersson Sahlin, der er kreativ direktør og grundlægger af Rue de Tokyo. Han fortæller videre:

“Vi har været med på Scandinavian Manifesto siden den første udgave og har set messens udvikling. De første gange fik vi mange besøgende, men lykkedes ikke med at generere en egentlig forretning eller ordrer. Vi har dog lært vores lektie og bruger i dag meget tid på forberedelse og på at kommunikere med indkøberne uden for sæsonen.”

Martine Rose modeller backstage til hendes show under Pitti Uomo
Hypede Martine Rose havde streetcastet en del af modellerne i Italien til hendes show torsdag aften.
Rose har tidligere vendt ikoniske Nike-modeller på hovedet og viser med en jakke som denne, at hendes take på herretøj måske nok bunder i klassisk tailoring, men også vil have det nye steder hen.
Rose har tidligere vendt ikoniske Nike-modeller på hovedet og viser med en jakke som denne, at hendes take på herretøj måske nok bunder i klassisk tailoring, men også vil have det nye steder hen.

Det optimale tidspunkt, antal af indkøbere og set-up

Hver sæson hoster Pitti Uomo enkelte shows. Sidste sæson var danske Soulland iblandt, denne gang var det Antwerpen-designeren Jan-Jan Van Essche og den britisk-jamaicanske herretøjsdesigner Martine Rose, der holdt ugens mest hypede show i den næsten 700 år gamle Loggia del Porcellino. Rose – der blandt andet har stået bag en række ultra succesfulde Nike-samarbejder, har været nomineret til LVMH-prisen og BFCs British Designer of the Year for menswear – har længe rygtes at stå i spotlyset som Louis Vuittons kreative direktør efter nu afdøde Virgil Abloh.

Også finske Vain, der i november gik viralt med en kollektion af upcyclede McDonalds-uniformer, gæstede Pitti Uomo med et show, der emmede af finsk mørke og melankoli, der viser Pitti Uomos evne til at showcase brands, der stadig er på vej op – noget, vi også så i januar 2022, hvor ligeledes finske Latimmier, gæstede showscenen, ligesom Soulland gjorde det i juni.

Den finske melankoli indfanget hos Vain onsdag aften under Pitti Uomo
Den finske melankoli indfanget hos Vain onsdag aften under Pitti Uomo.

“Pitti Uomo er en unik messe, og det er det eneste sted, hvor vi kan møde så mange vigtige indkøbere på samme sted. Det er sæsonens første messe og her indkøberne begynder at skabe en ide om, hvad de skal købe ind,” fortæller David Andersson Sahlin.

“Alle kommer med et åbent sind og lyst til at gå igennem kollektionerne og gå ud til en drink eller middag om aftenen. Noget jeg også værdsætter særligt omkring Scandinavian Manifesto er, at alle brands opfører sig mere som venner end som konkurrenter, vi hjælper hinanden og deler kontakter,” sige han og slutter:

“Jeg tager altid fra Firenze og Pitti Uomo med et smil på læben efter alle de gode møder og snakke – og så for det mig også til at tænke på, hvorfor der ikke er nogle messer som Pitti med fokus på dametøj? Tidspunktet, antallet af indkøbere og hele set-uppet er perfekt.”

Jan-Jan Van Essche forstod at udnytte mulighederne for spektakulære lokationer i Firenze.
Jan-Jan Van Essche forstod at udnytte mulighederne for spektakulære lokationer i Firenze.