Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KOMMENTAR

Er udsalg et tabu?

Black Friday er for mange blevet synonym med hurtige tilbud og overforbrug. Men udsalg generelt kan godt gøres mere ansvarligt – med de rigtige spilleregler. Sådan argumenterer Louise Nyboe Andersen, Head of PR & Communication hos Skall Studio, i dette debatindlæg.
Black Friday er for mange blevet synonym med hurtige tilbud og overforbrug. Men udsalg generelt kan godt gøres mere ansvarligt – med de rigtige spilleregler. Sådan argumenterer Louise Nyboe Andersen, Head of PR & Communication hos Skall Studio, i dette debatindlæg.

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Har du noget på hjerte? Skriv til os her.

Hos Skall Studio har vi altid haft det svært med konceptet udsalg. For kan man være et ansvarligt brand og samtidig holde udsalg? Det spørgsmål har vi stillet os selv igen og igen. For nylig tog vi igen fat på emnet – men denne gang for at se fordommene i øjnene og vende den typiske tilgang til udsalg lidt på hovedet. For behøver udsalg egentlig at være et tabu forbundet med overforbrug?

I denne uge ruller Black Friday, og flere er måske af den opfattelse, at Black Friday og udsalg er to sider af samme sag. Samme forbrugsfest. I min verden er det dog to vidt forskellige størrelser. For hvor Black Friday hylder de hurtige knaldtilbud, KAN udsalget være mere organisk. Organisk i den forstand, at det er en del af den ‘naturlige’ og mere eller mindre nødvendige cyklus, man som brand skriver sig ind i, når man er baseret på wholesale- frem for made to order-modellen. For så vil der altid være nogle styles i overskud.

Gennem årene har vi dog fornemmet, at flere forbinder udsalget med tabu. Muligvis fordi der er kommet mere fokus på ansvarlighed i branchen. Derfor har flere brands forsøgt at omdøbe udsalget – eller helt taget afstand fra det for i stedet at afholde gigantiske lagersalg. Og hvad er så egentlig forskellen? Hos Skall Studio har vi selv vægret os ved at bruge betegnelsen udsalg, fordi vi følte, at vi på en eller anden måde solgte ud af vores brand. I flere år kaldte vi derfor vores udsalg for Archive og forsøgte at tone det ned online, så det ikke sprang for meget i øjnene. Men for nogle sæsoner siden besluttede vi os for at kalde det udsalg, for hvorfor egentlig kalde det noget andet end det, det er? Som ansvarligt brand mener vi, det er vigtigt med transparens hele vejen rundt.

Da vi igen tog emnet op, kom vi nemlig frem til, at det ikke nødvendigvis er så skidt at have udsalg. Spillereglerne er derimod afgørende. Når vi har udsalg, er der oftest tale om få størrelser i en style, som stadig er tilbage – ikke om hele kollektioner. Hvis samtlige størrelser i en style har været tilgængelige, er det noget, vi har taget til efterretning. For der ligger naturligvis altid en opgave i at analysere de varer, der ikke sælger. Samtidig har vi også styles, som stort set aldrig sættes ned – for eksempel vores overtøj, tailoring og Classic Collection, som er klassiske og tidløse styles, der altid er tilgængelige. På denne måde vænner vi ikke kunderne til, at der ved udsalg er ‘frit valg’ på alle hylder. En afgørende pointe, mener jeg, hvis man ønsker at holde det i et naturligt leje. Når det er sagt, er jeg naturligvis godt klar over, at den nuværende situationen i verden, der blandt andet har betydet forsinkede leveringer og et begyndende nyt forbrugsmønster, muligvis får flere brands til at skrue mere op for udsalget i år.

Endelig er det gode ved udsalg, at man kommer af med overskydende varer, som kommer ud at leve hos kunderne, ligesom der er noget sympatisk i, at yngre kunder eller dem, der ikke nødvendigvis har mulighed for at købe en strik til 2500 kroner, får lov at være med. Det samme kan man naturligvis sige om Black Friday, men den afgørende forskel er det hovedløse tempo, det foregår i. Og det kan vi som ansvarligt brand ikke bakke op om. For os handler ansvarlighed også om livsbalance og slow living.

Så lad os være ærlige og kalde udsalg for udsalg – og i øvrigt forsøge at følge nogle konstruktive spilleregler for dette – når alt kommer til alt, starter det hele jo i designafdelingen, hvor man skal være skarp til at analysere sine styles, så man undgår at producere det ‘forkerte’ og dermed forhåbentlig kan reducere mængden af udsalgsvarer. Samtidig gør man klogt i at udsalgsfrede nogle af sine varegrupper, ligesom vi blandt andet har gjort med vores Classic Collection. Så behøver udsalg ikke at være forbundet med tabu og noget, der skal fejes ind under gulvtæppet.

Louise Nyboe Andersen er Head of PR & Communication hos Skall Studio.