Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Skal padelsportens favoritbrand være dansk?

Et nyt brand, Cuera, specialiserer sig i verdens hurtigst voksende sportsgren – Padel – og deres første butik er allerede på vej.
Et nyt brand, Cuera, specialiserer sig i verdens hurtigst voksende sportsgren – Padel – og deres første butik er allerede på vej.

Tennis har Sergio Tacchini, basketball har Jordan, og håndbold har stadig fat i sine danske rødder med Hummel. Ser man på andre succeshistorier i mindre skala, har man Alo til yoga, NoBull til crossfit,  Eastside Golf til, ja, golf, og danske Pas Normal Studios til cykling. Flere og flere brands tapper ind i bølgen og tager ejerskab på en specifik sportsgren.

Og det er ikke så underligt, for fællesskabet omkring en given sport – i kombination med behovet for funktionelt tøj dertil – kan være en direkte vej til en loyal kundebase og en potentielt god forretning.

Og det er netop det, som det nye danske brand Cuera har gjort i den nye hypede og ultrapopulære sport padel. Bag Cuera står de to grundlæggere Tabitha Villum Guldbrandt Enevoldsen og Ulrik Leth, som begge har mange års erfaring i modebranchen primært fra brands under Bestseller og DK Company.

“Bag Cuera er vi en håndfuld mennesker, der alle har haft en berøring med modebranchen før. Da vi startede med at spille padel gik det ret hurtigt op for os, at der ikke rigtig var nogen uniform til sporten. Vi følte dengang, at der manglede en eller anden påklædning dedikeret til padel, som passede ind i vores smag,” siger Ulrik Leth, medstifter og CEO for Cuera.

Et fuldt oncourt spillersæt med brandets eneste pangfarve som baselayer.

Markedet indenfor padel i Danmark er vækstet voldsomt de seneste par år. Dansk Padel Forbund skriver på deres hjemmeside, at de “ikke længere kan følge med i udviklingen” i forhold til antallet af baner i Danmark. Fra 2020 til 2021 steg antallet af spillere tildelt medlemsklubber fra 3.242 til 11.233, hvoraf de tilføjer, at antallet af aktive spillere er langt højere, da hovedparten af dem spiller på gang-til-gang-basis i kommercielle centre – og for DGI og Dansk Tennis Forbund står det allerede klart, “at medlemstallet for padel i 2022 langt vil overgå tallet for 2021,” som de skriver på hjemmesiden Padel i Danmark.

Derfor er Cuera langt fra alene på markedet for padelprodukter. Udover store, genkendelige brands som Nike, Adidas og Asics, findes der også større internationale padel-og tennisbrands som Forza, Bullpadel, Head, Babolat og Nox, men som mere direkte konkurrenter findes også danske padelbrands som Padel Division, Kisspadel og Zerv. Så der er altså mange “spillere” på markedet indenfor padelprodukter.

Tøj, der skal bruges indenfor – og udenfor banen

Cueras kollektioner er delt op i to kategorier: ‘oncourt’ og ‘offcourt’ – altså tøj til banen og tøj til udenfor banen. Offcourt rummer unisex styles som hættetrøjer, kasketter og track suits, der er tiltænkt hverdagsgarderoben, så brandet ikke kun er til syne indenfor de glas-og metalbure, som omkranser padelbaner verden over. Oncourt rummer sportstøj som spillerkjoler og sports-bh’er eller t-shirts og kompressionstights med shorts – alle i funktionelle materialer, som blandt andet er hurtigtørrende og har fuld åndbarhed. Fælles for både oncourt og offcourt er brandets brug af varme jordfarver, som mørkegrøn, grå og brun. Kun en enkelt orange pangfarve kommer til syne i deres accessories og brandets styles til det inderste lag med kompressionstøj.

En offcourt hættetrøje bliver trukket over hovedet efter kamp.

“Hele vores marketingstrategi samt brandets generelle udtryk er egentlig meget lig den måde, man tilgår markedet med modetøj, og knap så meget marketingstrategi til sportstøj. Det betyder ikke, at vi vægter sports-features i tøjet mindre, tværtimod. Men det er i vores sammensmeltning mellem funktionelt sportstøj og et moderigtigt udtryk, at vi virkelig differentierer os fra konkurrenterne – især på padelbanen. Vi har set, hvordan nogle brands, blandt andet indenfor cykling, har samme træk i forhold til et atypisk sportswear-look, og det virker til at falde i folks smag,” siger Ulrik Leth om brandets strategi.

Brandet har også fokus på det klimaaftryk, som modeindustrien har. Derfor er produktionen lokaliseret i Europa, og de benytter sig af leverandører certificeret med OEKO-Tex eller GOTS. Deruder bruger Cuera ECONYL nylon, en genanvendelig nylon, der er udvundet af tekstilaffald, og Q-Nova, der er udvundet af re-generede råmaterialer.

Oncourt spillerkjole til kvinder med åbning i ryggen.

Åbner butik/klubhus

Ligesom Pas Normal Studios har etableret en butik i Københavns Nordhavn – en selvudnævnt hub for cykelkultur med café, gruppeture og live screening af cykelløb – så har Cuera også deres første butiksåbning klar i Aarhus.

Et kig ind ad vinduerne til Cueras nye butik/klubhus.

“Det er selvfølgelig en kanal for helt klassisk retail, hvor man kan komme ind og se, føle, prøve og købe tøjet i butikken samtidig med, at man får Cueras historie. Men vi ser også butikken som vores klubhus. Den skal agere samlingspunkt for det padel-community, der er i Aarhus og omegn, hvor man kan komme og hænge ud og få en god snak om padel. Derudover ligger vores hovedkontor i bygningen, så det handler også om at være tæt på vores kunder,” siger Ulrik Leth om den nye butik.

Selvom Cuera er et niche-brand under opstart, så tror Ulrik Leth på padels vækstpotentiale samt et kæmpe forbrugerpotentiale:

“Selvom folk stadig kalder sporten en niche lige nu, så er det altså verdens hurtigst voksende sportsgren, og jeg tror på, at det bliver en toptre sport i Danmark,” slutter han.

Brandets ‘World Padel Club’ kollektion.

Cuera afholder et åbningsevent i den nye butik på M.P. Bruunsgade i Aarhus den 18 november, klokken 16-20.