Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Populært skønhedsbrand får ny ejer

Matas har overtaget det fulde ejerskab over det allergivenlige makeupmærke – og til trods for millionunderskud er ambitionerne “enormt store.”
Matas har overtaget det fulde ejerskab over det allergivenlige makeupmærke – og til trods for millionunderskud er ambitionerne “enormt store.”

Miild har siden grundlæggelsen i 2015 slået sig op på at udfylde det, der især dengang var et gabende hul i markedet for skønhedsprodukter – miljø- og allergivenlig hudpleje og især makeup, som er certificeret af AllergyCertified, Svanemærket og Ecocert. Nu har virksomheden fået ny ejer. Matas har nemlig overtaget det fulde ejerskab, efter de tilbage i 2020 købte 40 procent. Det skriver DetailWatch.

Det betyder, at de oprindelige stiftere, Tine Svendsen og Tanja Largré, der før ejede omkring 10-15 procent hver, nu er købt helt ud af Miild. Som CEO for virksomheden indsættes Jakob Marum, der ligeledes er direktør for Nilens Jord, som også er ejet af Matas – og som Miild fremover skal dele kontor med.

“Ambitionerne er enormt store. Både på Nilens Jord og Miilds vegne. Jeg glæder mig til den nye spændende dynamik, vi får i huset, når Miild flytter ind med folk, som er meget forskellige, men som alle har én stor fællesnævner; skandinavisk skønhed, som er den næste store ting i skønhedsbranchen,” siger Jakob Marum til DetailWatch.

Coronakrisen var hård for makeupvirksomheder

Til trods for stort potentiale, får de nye ejere alligevel en opgave for med driften af Miild. Selvom virksomheden synes at have godt fat i forbrugerne – de vandt eksempelvis Årets Forbrugerpris til Danish Beauty Award 2022 – og har formået at skabe et godt brand både herhjemme og i udlandet – deres produkter sælges i dag i cirka 300 butikker på tværs af Europa – har økonomien ikke fulgt med de seneste år. Det skyldes dog hovedsagligt coronakrisen, skriver Miild i deres seneste årsregnskab for 2021, som udkom i juli. Et regnskab, der byder på en stagneret bruttofortjeneste og et betydeligt underskud på 4,9 millioner kroner på bundlinjen.

“Grundet Covid-19-lockdowns i henholdsvis 2020 og 2021 er selskabet ikke lykkes med at nå de ambitiøse omsætningsmål for 2021. Selvom beautybranchen som helhed kan have klaret sig fornuftigt gennem Covid-19-lockdowns, har væksten primært være drevet af cremer, hvor makeup som kategori er faldet. Da størstedelen af selskabets omsætning ligger i makeup-kategorien, har selskabet været nødsaget til at skære kraftigt ned på omkostninger,” skrives der i regnskabets ledelsesberetning.